Stort ampere forbrug i sommerhus

Hej, har fået bygget et sommerhus med et stort forbrug af strøm.
Som jeg har forstået det, er der 3 faser til eltavlen, de har hver har en 35 A sikring. Forbruget er delt jævnt ud på de 3 faser, men når man tænder for alt gejlet i huset bliver sikringerne presset.  
Indstallatøren siger enten: 1- jeg skal acceptere at begrænse forbruget (udlejnings sommerhus) 2: få 50 A sikringer.
1: vil jeg ikke accepterer, 2: koster et stort gebyr til el selskabet.
What to do? Er det mit problem eller skal installatøren "fikse" det, og hvordan?
Mvh Jens

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke andet ar gøre, end det din installatør har fortalt dig.


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg forstår ikke helt dit problem.
Du har en vis størrelse sikringer (går ud fra det er forsikringer vi taler om) og det er så det maksimale du kan "hive ud" af nettet.
Om du sætter en industriovn eller en elopvarmet pool på dit "forbrug" så betaler du for det. Hvis du vil trække mere "power" må du selvfølgelig betale for det, det er vel lige til højrebenet.

Nu skriver du nybygget, hvilket vil betyde at der selvfølgelig er lavet alle tegninger/dimensionering af forbrug mm for at installatøren kan udføre arbejdet efter gældende regler?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det gebyr til elværket er tilslutnings afgift. Og det skal du under alle omstændigheder betale. Enten fra starten af hvis du havde valgt 50A sikringer der eller nu.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med "presset" ? ? 
Hvis de aldrig springer så er det ok som det er. Der er altid en samtidigheds faktor. Du kan ikke holde alt i gang i et hus i flere timer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her hos os koster det 1000 kr pr ampere, hvis man vil have større sikringer i "gravstenen"
Så 15000 kr, for at gå fra 35 til 50 ampere..
(plus evt nyt indføringskabel)

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis man regner det sammen med spa, sauna, opvasker komfur, varme m.m. så kan tallet godt komme derover. Men det er ikke realistisk at det hele kan køre fuld blus samtidig, der ud over så kan 35 A sikring holde til mindst 50 A i en time . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er et nybygget hus med både spa, sauna og dampbad. Hvis man samtidig f.eks. laver mad + det løse, så kommer forbruget åbenbart over de 35 A, og sikringerne springer.
Jeg er træt, af disse ekstra regninger (jeg har allerede betalt for opgradering fra 25 til 35 A ca. 1500 kr. pr. A). Med andre ord har installatøren ikke brugt mange sek. på at regne på husets reelle forbrug inden hans tilbud, eller så er det bevist, for at komme med et godt tilbud?
Er det mit problem,  at jeg som totalt uvidende indenfor el, skal acceptere disse ekstra omkostninger?
Mvh Jens
Er det dig der er bygherre(og dermed har ansvaret) eller har du haft en samlet kontrakt med et bygge firma/rådgivende ingeniør/arkitekt firma?
Du har vel haft et tilbud på skrift hvor det gerne skulle fremgå hvad der skal laves og hvordan.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvad enten han havde kommet frem til 50 a fra starten eller de “normale” 25 så,ville din pris stadig blive det samme i sidste ende du skal betale for x antal ampere ind i huset. Og ja det er dyrt men set i forhold til et sommerhus til måske 3 mill.... tjah. Havde han sagt 50 ampere fra starten så skulle du blot have betalt mere dengang, og ja det er så den regning der kommer nu. men 50 ampere er nu ret voldsomt. Varmes din Pool med ??? I så fald ville jeg råde digntil hurtigst muligt at fåmsat en varmepumpe op istedet til opvarmning denmbruger kun 1/4 af. Strøm målt i forhold til ren elvarme. 
3 x 35A er over 24000 watt!! Det er helt vildt!! :-O

Hellere leje end at bo på gaden.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis