Stort ampere forbrug i sommerhus

Hej, har fået bygget et sommerhus med et stort forbrug af strøm.
Som jeg har forstået det, er der 3 faser til eltavlen, de har hver har en 35 A sikring. Forbruget er delt jævnt ud på de 3 faser, men når man tænder for alt gejlet i huset bliver sikringerne presset.  
Indstallatøren siger enten: 1- jeg skal acceptere at begrænse forbruget (udlejnings sommerhus) 2: få 50 A sikringer.
1: vil jeg ikke accepterer, 2: koster et stort gebyr til el selskabet.
What to do? Er det mit problem eller skal installatøren "fikse" det, og hvordan?
Mvh Jens

Hej, har fået bygget et sommerhus med et stort... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 19-01-2021 20:06:03

Hvis der skal betales ekstra til elselskab så er det tarif sikringer på 35 A der springer. Det er samme forhold som ved sikringer i kabelskab.
Jeg kan ikke på nogen måde se at det er elektriker der skal betale tilslutnings afgift. 

Er du sikker på, at der er tarifsikringer i gruppetavlen. Det ville være fint med et billede af tavlen, så det kunne blive opklaret, om det er gruppesikringer eller tarifsikringer, der brænder over. Selvfølgelig er det ikke elektrikeren, der skal betale til forsyningsselskabet.


fase
Trådstarter skrev: 
Det er et nybygget hus med både spa, sauna og dampbad. Hvis man samtidig f.eks. laver mad + det løse, så kommer forbruget åbenbart over de 35 A, og sikringerne springer.
Jeg er træt, af disse ekstra regninger (jeg har allerede betalt for opgradering fra 25 til 35 A ca. 1500 kr. pr. A)
 
Så jeg er ikke mere sikker end det tråd starter skriver. Men jeg opfatter det som forsikringer / tarifsikringer når der er betalt fra 25 - 35 a`1500 kr /A 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Her er nogle billeder af tavlen og de 3 stk. 35 A sikringer. Kan i se om den er dimensioneret ordentligt?
  Mvh Jens
Med forbehold er samtidighedsfaktoren beregnet ud fra sikringsstørrelse beregnet til 0,27 , hvilket ikke er helt korrekt. Det er en lav værdi. Du skriver, at det er tarifsikringen, der sprænger. Det giver sammenholdt med den lave og lidt usikre samtidighedsfaktor på 0,27 en ide om, at du bliver nødt til at få hævet tarifsikringen til 50 A. Det giver så måske en andet problem, nemlig manglende selektivitet mellem tarifsikringer og sigringer i kabelskab. Det kan installatøren afgøre for dig. Jeg ville mene at sikringen i kabelskabet bør være 63 A.

fase
Kunne man stille spørgsmålet om det altid er den samme 35A sikring der springer? Isf kunne det måske løses vha omfordeling imellem grupperne? Er der fra elektrikers side gjort rede for hvordan grupperne er fordelt over de 3x35A? (kunne jo være en fejl 40).

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er da et relevant spørgsmål at stille, men for at kunne besvare det, vil det være nødvendigt med en måling af strømmene gennem tarifsikringerne, for at kunne afgøre om en omgruppering vil være mulig. Den mindste flytning af strøm er en enfaset gruppe sikret med 10A, eller en brugsgenstand med et stort forbrug. For at kunne afgøre, hvad der evt. kan hjælpe, er det nødvendig med et mere indgående kendskab til installationen. Desuden er gruppeafbrydernes påstemplede værdi ikke et mål for forbruget på gruppen men kun for den maksimale belastning. Så beregningerne ud fra gruppernes sikringsstørrelse er behæftet med fejl.
Installatøren har formentlig udfærdiget den krævede dokumentation af installationen, som han er pligtig til at opbevare i 10 år.

fase
Belastningen er målt til at være nogen lunde jævnt fordelt på sikringerne. Samtidigheds faktoren på 0,27 er det for 25A eller 35A? Hvad kunne man gøre ved det ud over større sikringer, altså ved bygge start? Skulle der have været ført mere "strøm" til huset?
Når belastningen er målt til at være nogenlunde jævnt fordelt på faserne, er der ikke meget andet at gøre end at finde muldvarpen frem og betale for at få udvidet tarifsikringen til 50 A. Om det kunne have været gjort anderledes ved byggestart er utroligt svært at udtale sig præcist om, fordi de præcise effekter ikke r kendte. Men Installatøren kunne selvfølgeligt have sikret sig ved at sige at tarifsikringen skulle være 50 A. Du ville aldrig have opdaget om de var for store, men have været glad for at der ikke var problemer med strømmen.
Samtidighedsfaktoren er er beregnet ud fra 35 A tarifsikring og på basis af gruppernes maks. sikring, hvilket som før anført, medfører en usikkerhed, fordi den rigtige effekt ikke kendt.
Om der skulle have ført mere strøm ind i huset, kan jeg ikke udtale mig om af den simple grund, at jeg ikke ved, hvor stort kabel, der er ført ind, men mit gæt er 4X16 mm2 eller større. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis