Stort ampere forbrug i sommerhus

Hej, har fået bygget et sommerhus med et stort forbrug af strøm.
Som jeg har forstået det, er der 3 faser til eltavlen, de har hver har en 35 A sikring. Forbruget er delt jævnt ud på de 3 faser, men når man tænder for alt gejlet i huset bliver sikringerne presset.  
Indstallatøren siger enten: 1- jeg skal acceptere at begrænse forbruget (udlejnings sommerhus) 2: få 50 A sikringer.
1: vil jeg ikke accepterer, 2: koster et stort gebyr til el selskabet.
What to do? Er det mit problem eller skal installatøren "fikse" det, og hvordan?
Mvh Jens

Hej, har fået bygget et sommerhus med et stort... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor er den samlede installerede effekt? Det er nødvendigt at kende den for at kunne give et rimeligt svar på dit spørgsmål.

fase
S. Fabrin:
Den samlede effekt kan jeg ikke svarer på, men af de kilder, der bruger strøm har jeg (180 kvm hus):
- Sauna: 10,5 kW
- Dampgenerator: 9 kW
- Ude spa til 5 pers kW ?
- El varmepumpe
- El gulvvarme i 2 badeværelser.
- El radiatorer
- LED belysning inde + ude
- Induktion/ovn/mikro  
- Arkaede spilleautomat

Mvh Jens
I det stærkt usandsynlige tilfælde at ALT kører på samme tid Ja så kommer man måske i nærheden af de 35 A men nu er det sådan at hvidevare saunaovn dambdsgeneratorer elovne o.l. jo ikke bruger strøm kontinuerligt, det er jo termostatstyret så jeg kan sagtens følge den elektriker der har ment at man ikke skal op i nærheden af 50A ind i huset. Der er det vi i fagsprog kalder samtidighedsfaktor. Men er det et problem Ja så er der kun 1 vej og det er at betale for de ekstra A der skal til... og det skal ikke ses som en ekstraregning til elektrikeren men en afgift til elselskaberne.... 
Har du virkelig oplevet at sikringerne er sprunget ude i skabet ved vejen?

Venlig hilsen
Knud
- Sauna: 10,5 kW
- Dampgenerator: 9 kW
- Ude spa til 5 pers kW ?         2,5 kW
- El varmepumpe       2 kW
- El gulvvarme i 2 badeværelser. 1 Kw
- El radiatorer  150 m2 x 0,04 W/m2  6 kW
- LED belysning inde + ude 2,5 kW
- Induktion/ovn/mikro  11 kW
- Arkaede spilleautomat
De ovennævnte effekter er for nogles vedkommende kvalificerede gætterier. Det giver en samlet belastning på:
44,5 kW. Du kan med 35 A sikringer bruge  24 KW. Det betyder, at såfremt du kan holde en samtidigheds på 0,54 så kan sikringerne på 35 A holde. Du skal dog regne med, at sikringerne kan over belastes med mere end 35 A i et stykke tid, inden de brænder over. Hvis du får sat 50 A sikringer i dit kabelskab, kan du trække 34,5 kW. Det giver en samtidigheds faktor på 0,78. Med en samtidigheds faktor på 0,78 burde du, efter min opfattelse, være sikret mod sprængte sikringer i kabelskabet.
Kogeplade/ovn/ micro er regnet til den absolut sikre side. Kogepladen ca. 7,5 kW på 2 faser og nul, ovn og microovn på den sidste fase og nul. Hvis sommerhuset er til udlejning, ville jeg vælge den sikre side, for at undgå problemer med strømforsyningen og dermed utilfredse gæster.

fase
Annonce
Mange tak for jeres svar, det lyder til jeg må gå skridtet videre og få nogle større sikringer. Glemte også at nævne el patron til varmt vand og køle/frys skab.
P.S Sikringerne der springer er i el tavlen i huset, ikke ved "vejen".

Mvh Jens
  
P.S Sikringerne der springer er i el tavlen i huset, ikke ved "vejen".
Det er en helt anden ting. Det tyder nemlig på at installationen er underdimensioneret, og det er installatørens fejl.

fase
Vi har en indendørs spa til en person, varmelegemet alene er 6kw så tror en udendørs trækker væsentligt mere.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 19-01-2021 16:47:03

Vi har en indendørs spa til en person, varmelegemet alene er 6kw så tror en udendørs trækker væsentligt mere.

/BOFH

Ja, det har du sikkert ret i. Det viser også, at det er sikringer i gruppetavle, der er problemer med. Det takserer jeg til en projekteringsfejl fra installatørens side, såfremt oplysningerne var til rådighed på det tidspunkt, hvor projekteringen blev foretaget.


fase
Hvis der skal betales ekstra til elselskab så er det tarif sikringer på 35 A der springer. Det er samme forhold som ved sikringer i kabelskab.
Jeg kan ikke på nogen måde se at det er elektriker der skal betale tilslutnings afgift. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis