Udsugning af byggestøv, antal kubikmeter

Skal i gang med et antal projekter blandet andet piller jeg loftet ned i kælderen op til eksisterende gulv. For at få et varmere gulv i stuen (varm kælder), men da ejendommen er af ældre dato er der et indskudslag af jord. For at begrænse støvmængden ville jeg sætte udsugning på et kælder vindue. Spørgsmålet er blot hvor stor skal sugekræften være for at få jord/mur/ Rockwool støv væk. Findes der en tommelfingerregel?

På et tidspunkt skal jeg fjerne den gamle Rockwool på loftet (understrøget tegl) og skal også bruge den her. 

Kælderen er ca 100 m2, men arbejdsområde er omkring 40 m2. 

Har set på en udsuger som tag ca 22 m3/min. 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
LINK til eksempel.
Jeg viser link til eksempel på en suger der kan placeres i et vindue f.eks. Der skal lukkes for resten af vindues åbning med plade, pap eller andet.
 Det er en metode jeg har haft god erfaring med når man skal undgå støv i hele huset. Så skal man åbne dør eller vindue lidt i den anden side af rummet eventuelt imod rum der ikke må komme støv i. På den måde  bestemmer du  luftretningen i rummet. Når jeg skriver "lidt" er det fordi det er godt at der er undertryk i rummet, så støvet ikke breder sig ind i tilstødende lokaler .
Jeg vil helt klart tro at de godt 20 m3/min vil hjælpe dig rigtig meget.
Men det beskytter ikke dig selv ret meget i rummet. Så du skal stadig have god støvmaske på m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
20 m3 pr. minut svarer til 1200 m3 i timen. Det er hvad en god emhætte suger, og det er bestemt i “den lille ende”.
Du skal have fat i en axialventilator - det er en ventilator der flytter en masse luft, men ikke laver ret meget tryk.

Søren O
Sådan en her. https://vmushop.dk/shop/vaf-300-ventilator-436p.html?gclid=CjwKCAiAuoqABhAsEiwAdSkVVDaak7vqvakcRov6MnIR5ibRXy1L83I68chMYM2RIiMNM1DHa-j5-hoCymcQAvD_BwE&CookieConsentChanged=1
Hej John.

Ja det var den jeg havde set på. Dog vaf 200 dvs 22m3/min. Men så bliver det en 300 :) 
Tak for jeres svar.
For ja det er netop så støvet ikke breder sig, tidligere ejer fjernede jordlaget i et rum tidligere og det jordstøv kom nærmest op gennem gulvet i stuen. Så det ville jeg gerne undgå, plus tilstødende rum har indholde, som jeg gerne vil holde mest muligt støvfri. Selv står jeg med rigtig maske og beskyttelses briller. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis