Rådgivning til udskiftning af gulv i Københavner-lejlighed

Jeg påtænker at skifte gulv ud i et rum i min lejlighed - det eksisterende er gammelt og skævt. Jeg har aldrig prøvet det før, så nu jeg er igang med den undersøgende fase. Jeg kunne godt bruge lidt rådgivning, samt kritiske blik på mine tanker.

Rummet er rektangulært og måler 3350x4500.

Naborummet fik skiftet gulv for nogle år siden (før jeg flyttede ind), og jeg har et billed fra processen som jeg tænker beskriver hvilket underlag jeg kan forvente (se nederst).

Spørgsmål/overvejelser:

1. Jeg antager at det sand/grus der ligger, er til isolering. Jeg forestiller mig at jeg skal have lagt nogle nye strøer til planing af gulvet (som nuværende er meget skævt). I den forbindelse skal jeg have "gravet ud" i sandet for at komme ned til underliggende gulv. Giver det mening? Eller kan man lige så godt få bortskaffet sand/grus og ligge en mere moderne isolering?

2. Er det fint at ligge gulvet direkte oven på strøerne, eller anbefaler man at ligge et undergulv først og derefter "ydergulvet"?

Generelt synes jeg at de fleste guides/videoer online typisk handler om gulvlægning på f.eks. støbt beton, så det er svært at finde noget materiale på min udfordring her :-)

God dag,
Mvh Caspar
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke hvorfor du vil ned under sandet (der er ikke noget gulv der men oversiden af din underbos loft). De store bjælker som du kan se på billedet er den bærende konstruktion som dit gulv skal hvile på.

Tilsagnet (altså jorden) bør du fjerne så lidt af som muligt. Den lydisolerede nemlig og det er den rigtig god til (langt bedre end moderne isolering som er lavet til at bremse varme fremfor lyd)

For at komme frem til konstruktionen er tre ting nok vigtige: hvilket gulv vil du have lagt, hvor meget må gulvhøjden ændre sig fra nuværende og hvor langt er der mellem de nuværende bærende bjælker.

Dit fremtidige gulv stiller krav til den konstruktion det lægges på. Enten fordi et kræver underguæv eller en maksimal afstand mellem strøer.
Underlaget skal så tilpasset så det bliver lige. Det nemmeste er nok at skrue noget på siden af de nuværende spær. Men det kræver at afstanden mellem dem er lille nok. Er den ikke det må man lægge strøer på tværs, men her kommer gulvhøjde ind. For hvis de lægger noget på tværs kan du risikerer at skulle stemme ud i spær for at det ikke bliver for højt...


Ask
Hej Ask. Tak for detaljeret svar - det hjælper mig.

I forhold til maksimal afstand mellem strøer - hvordan finder jeg ud af det for et specifikt gulv? Det er ikke noget jeg umiddelbart kan læse mig til på byggemarkedernes hjemmesider.

Eks. dette gulv: https://www.bauhaus.dk/kahrs-parketgulv-ask-skagen-3-stav-2-91-m2
Jeg kan heller ikke se det på deres anvisninger: https://www.kahrs.com/da-dk/hvordan-gor-du/lagning-af-tragulve/
Det du har der er et såkaldt klikgulv som skal ligges flydende dvs. På en helt plan overflade. I så fald har du brug for at lave et undergulv og afstanden mellem strøerne afgøres af hvad du laver dette undergulv af. 

Ask
En anden og nemmere måde at lægge et klikgulv på vil iøvrigt være at putte gulvspartel ovenpå det nuværende gulv for at rette op også lægge klikgulvet direkte på det.

Men bliver nok en smule højere end du kan opnå ved at fjerne hele konstruktionen men det er ikke meget 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis