Indendørs-puds i bindingsværk

Hej murerfolk!

Jeg skal pudse vægge op i et rum i mit gamle bindingsværkshus, og jeg er i tvivl om valg af mørtel.

Jeg er blevet opmærksom på, at:
Sandspartel er Latex-baseret og diffusionslukket.
Kalkmørtel er åndbart og hydraulisk, men skal lægges i tynde lag.
Gipspuds er stærkt, og lyddæmpende.
Alternativer?

Det er indendørs, og det skal kunne ånde.
Nogle steder skal der 1-2 cm pudslag på.

Nogle råd fra eksperterne? :D
God weekend 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hydraulisk kalkmørtel skal ikke lægges i tyndere lag end almindelig mørtel og du kan ligesom med almindelig mørtel gå op i kornstørrelse hvis du har behov for at lave et tykt udbedringslag som du så kan lægge et tyndt lag ovenpå til den fine afslutning.

Da dit hus oprindeligt er med hydraulisk kalkmørtel ville jeg klart bruge det. Eneste minus er at den slags skal blandes ret længe før det er godt at arbejde med. Så du får hurtigt brug for en tromle blander hvis det skal være sjovt 

Ask
AskH. skrev den 16-01-2021 11:53:48

Hydraulisk kalkmørtel skal ikke lægges i tyndere lag end almindelig mørtel og du kan ligesom med almindelig mørtel gå op i kornstørrelse hvis du har behov for at lave et tykt udbedringslag som du så kan lægge et tyndt lag ovenpå til den fine afslutning.

Da dit hus oprindeligt er med hydraulisk kalkmørtel ville jeg klart bruge det. Eneste minus er at den slags skal blandes ret længe før det er godt at arbejde med. Så du får hurtigt brug for en tromle blander hvis det skal være sjovt 

 Tak for svar! Jeg fandt godt, at kalkmørtlen skal røres i op til 20 min. Håber jeg kan finde det ekstra batteri til skruemaskinen! 

Hvis du er glad for din skruemaskine skal du ikke bruge den til at blande mørtel med. Det er alt for hårdt for den.

Enten skal du købe en blande røremaskine eller også en tromle blander (en tvangsblander er overkill her)

Begge dele kan du finde på DBA til rimelige priser. Jeg ville klart vælge en tromle blander. Sådan et røreværk er ok at stå med i 5 minutter men det e mindre sjovt i 20 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis