Fugtspærre i gulv

Kære LDS’ere

Jeg er endu en gang blevet i tvivl, efter flere forskellige udsagn.

I mit nye gulv har jeg 300mm oppe i flamingoen en radon membran inden de sidste 100mm.
Membranen er hæftet på muren hele vejen rundt med tubeklæb.

Membranen er denne:
https://www.johannesfog.dk/byggecenter/produkter/2ALPHA_RADON_FUGTSP_RRE_PLANO/

Spørgsmålet et nu, skal jeg have fugtspærre inden gulv? Eller virker den allerede lagt membran som fugtspærre?

Byggemarked sagde det var radon + fugtspærre.
Isoleringsrådgiver siger vi skal have dampspærre inden gulvbelægning.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal kun have den du allerede har, da den opfylder begge funktioner.
Man må ikke have to vandtætte lag i konstruktionen, og den du har ligger allerede korrekt, maks 1/3 nede i isolering.
Din "rådgiver" skal på kursus. Om folien ligger lige under gulvet, eller 100mm nede i isolering er underordnet. Bortset fra at den sidste løsning er bedre da folien ligger beskyttet. 

Elektronikteknikeren
tak! Jeg blev også meget forvirret... og spurgte til det med dobbelt spærre, han begyndte at mumle noget om “fugt” og “damp”...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis din beton ikke er tør, kan der være tale om at lægge en fugtspærre for at beskytte gulvet mod restfugt i betonnen... Men her må du altså vente på at din beton er gennemtør :)

 

Er der betondæk på flamingo, eller er det et let dæk/flydende gulv? 

Elektronikteknikeren
Afretning, 400mm flamingo, 120mm beton med gulvvarme
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Der bør ligge en fugtspærre ovenpå betonen for at forhindre fugt fra netop denne, at trænge op i dit gulv eller strøer. Den skal ikke fungere som dampspærre, men som fugtspærre. Hej Jacob. 
Altså... er der forskel på damp og fugtspærre?
Kan se producenter og andre bruger de 2 ord lidt i flæng :/
Men kan dog se at en del gulv underlag fås “med” fugtspærre...
jeg har altid hørt at man ikke må have to membraner...
Så det var en fejl at ligge den 1/3 del nede i isoleringen hvis jeg nu er tvunget ting en membran mere?

Som udgangspunkt ja, så var det en fejl, hvis der skal ligge en fugtspærre oven på betonnen. Du vil være nødt til at vente på at betonnen er helt tør, inden du lægger organisk belægning på.

 

Okay, må have fat i en fugtmåler... gulvet har tørret i mange måneder dog lagde vi det sidste spartel (afretning) på for 14 dage siden

og jeg venter gerne en måned mere :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også