Danfoss gulvvarme hjælp

Hej.. Vi har renoveret hus gennem nogle år. En udfordring vi har som vi godt kunne tænke os at mestre bedre er vore gulvvarme. Selve installationen af systemet er gjort af VVS'er - men jeg tænker man godt selv løbende kan hjælpe til med at stille det ind.
Vi har samlet set 12 kredse på dette anlæg. Problemet jeg tror vi har lige nu er at jeg ikke føler vi kan få fremløbstemperaturen ordenligt op.
Som man kan se på termometeret (A) så er den på ca. 27-28 grader. Jeg tænker ikke det er helt nok til at få varme ud i denne kolde tid. Jeg undrer mig desuden over at fremløbsrøret (C) føles meget varmt - men messingstykket lige på den anden side af pumpen (D) føles slet ikke varmt - måske de 27-28 grader termometeret viser.
Efter at have læst manualen på danfoss' hjemmeside har jeg prøvet at skrue op for (B) - hvad hedder denne? - men det synes ikke at have gjort den store forskel. Den står mellem 5 og 6 nu - og det skulle betyder 40-45 grader (https://assets.danfoss.com/documents/29731/AN00008646809903-010601.pdf)
Denne regulator/termostat (B) sidder på tilbageløbet umiddelbart, så jeg forstår slet ikke helt formålet med den.. Bør det at skrue på den have en målbar effekt hurtigt et sted? Jeg ville værdsætte lidt irettesættelse her hvis det er noget ævl jeg siger - vi lærer meget gerne :)

Er der nogen som har et bud på hvad man kan gøre for at få lidt mere varme ud gennem anlægget?
Hvis jeg mærker på selve fremløbs pex slangerne på de åbne kredse (nærmest dem alle i denne kolde tid) så føles de ikke varme heller. Alle rør er lagt i isolerende rør-skåle hen til de lokaler hvor de skal levere varme, der bør ikke være super stort tab derud.
BONUS INFO: Jeg ved ikke om det betyder noget, men anlægget leverer varme til et gulv i spånplade med alu varmefordelings plader (med undtagelse af badeværelser, entre og bryggers som er støbt). Det er 20mm rør alle vegne.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsningen finder du i mine indlæg i denne tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235475/s/gulvvarme
AKjeldsen skrev den 16-01-2021 13:31:38

Løsningen finder du i mine indlæg i denne tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235475/s/gulvvarme

 
feeedt - jeg har lige læst dine 7 siders nytilegnet lærdom - der er også lidt klarhed for mig at finde der 😉
noget var nyt og noget var kendt - men det dår mig da ud af blindgyden med noget nyt at forsøge - mange tak 😀

AKjeldsen skrev den 16-01-2021 13:31:38

Løsningen finder du i mine indlæg i denne tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235475/s/gulvvarme

 Nu har jeg prøvet tricket med at flytte hætten på regulatoren på shunten.. det gjorde en kæmpe forskel.. vores fremløbstemperatur - målt på (A) på billedet - kom ikke op over 30 før.. nu er det på 38! Lækkert!

Lige 3 hurtige spørgsmål hvis du kan svare:


1: endte du med at justere til fremløb stod på 40? 

2: Hvad med pumpen - blev den på trin 1 af 4 - på de der indikatorer til højre for auto?

3: Hvilken temperatur har du sat sit fyr til at levere?

Vores står til 60 grader på selve gasfyret.. det har det gjort hele tiden - men det må så være shunten der har forhindret høj nok temperatur i at komme frem.. skørt..
1: Hvis dit hus lever op til moderne energikrav bør 35 grader i fremløb være tilstrækkeligt.

2: Pumpen skal stå på konstant tryk, dvs. enten på den 3. eller den 4. søjle til højre for auto.

3: Mit pillefyr var sat til 65 grader i fremkøb, men det var af hensyn til at undgå tæring at jeg ikke gik under det. Hvis du har gasfyr kan du sætte det meget ned, f.eks. til 35 grader som gulvvarmen hvis du har gulvvarme i hele huset. Hvis du har radiatorer skal du nok op på mindst 50-60 grader ved de nuværende minusgrader vil jeg gætte på. 
Vores hus er fra 59.. men moderniseret.. isolering er ikke som nybyg - men betydeligt forbedret. Den nye fremløbstemperatur på 40 grader gør underværker :) mange tak :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis