Udendørs vandhane på sommerhus med varme - problem med frost?

Hej alle kloge mennesker

Jeg har en gammeldags udendørs vandhane på et Kalmar sommerhus fra 1970, og jeg har 16 grader indendørs via varmepumpe. Tror I sådan en vandhane kan fryse til is selvom der er varmt i huset? Den kommer ud fra et rør i en væg ved badeværelset, og jeg har pakket den ind i en havehynde for lige at tage det værste frost. Røret er skjult i væggen, ingen mulighed for at lukke af med balofix - det tænkte de nok ikke over i 1970 hvor vintrene var koldere og hvor huset sikkert altid blev tømt for vand. Det plejer jeg ellers også at få gjort, men pga. corona er det rart at kunne køre væk fra byen :-) Hvad tænker I?


Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Udendørs ved toilettet. Inde bagved går det ud af væggen til højre 

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Der er da en risiko for at den fryser, nogle hanetyper kan godt holde til at fryse, hvor eks kuglehaner sprænges bare ved lidt frost.
Hvis du sætter en isoleret kasse eller anden isolation op, omkring hanen, vil det jo hjælpe, så vil den smule varme der kommer inde fra huset bedre kunne holde den frostfri.

Men hvis den frostsprænges, og det så bliver tøvejr kan det jo hurtigt blive en dyr vandregning.
Jeg vil anbefale en frostfri hane, den type der lukker på indersiden.
 Men det kan jo være det er sådan en du allerede har, hvis det er så husk at afmontere haveslangen.
Sæt evt et billede ind af hanen...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej

Jeg lukker altid vandet på hanen der går ind i huset - ikke ude ved vejen dog. Så jeg vil altid opdage det når jeg åbner hvis noget skulle få det lille hjul til at spinne rundt. Jeg må indrømme at jeg intet aner om vandhaner, men god ide med ekstra isolering med en kasse. Jeg tager lige et billede af hanen imorgen i dagslys. 

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Den rigtige løsning er en ægte udendørshane. På den sidder selve hanen inde i huset og tuden og grebet sidder udenfor, hvor grebet er forbundet til hanen med en lang aksel. Sådan en fætter er selvtømmende når du lukker for den, så der er inten vand der kan fryse.

Annonce
Hej alle. Tak for gode svar. Kan godt se fidusen i den rigtige vandhane, men lige nu og her må jeg finde en løsning til i nat hvor det bliver minus 6-7 grader i Odsherred. Den er ikke frosset til i nat, måske hjalp den havehynde/pude jeg havde bundet fast på den. Jeg tænker at fore det skab på billedet med en gammel tyk topmadras. Mon ikke det vil hjælpe nu og her? 

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
20 cm skummadras i alle sider omkring vandhanen. 


Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Tænker at gøre sådan her og så se om ikke det kan virke nu og her. Hvad tænker I? Det har været ret fedt at rode med og spørge herinde :-) 

Jeg lærer hele tiden et eller andet - specielt når noget går i stykker
Det er en fin løsning du har lavet, så kan det ikke blive meget bedre, medmindre du går over til at montere noget el opvarmning.
Men tror nu din nuværende løsning, med den isolerede kasse er tilstrækkelig...


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis