Tilslutning af vandhane/valg af overgang

Hej

Jeg er ved at udskifte en vandhane. På varmtvandsrøret sidder der en kugleventil af ældre dato med et gevind på 10-11 mm i diameter (udvendig mål). Tilslutningsslagen er 3/8".

Kan jeg blot sætte en kompressionsnippel som denne imellem?

https://www.bauhaus.dk/kompressionsnippel-med-rorgevind-10-mm-3-8 

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Claus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, du skal bruge en reduktion med 1/2 tomme indvendigt gevind og 3/8 udvendigt gevind, gevindet på ballofixen skal pakkes med pakgarn og salve, eller med teflontape.
Hej solaris

Tak for dit svar. Gevindet på ballofixen er mindre end tilslutningsslagen. Passer dit forslag ikke til den omvendte situation, hvor man går fra en større ballofix til en mindre slange?
Du skal bruge en nippel/muffe 3/8 - 1/2 " LINK til eksempel
Eller også skal du købe en ny vandhane. Det ser ud som om den er 1/2 " nederst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tak for dit svar.

Gevindet på ballofixen må umiddelbart være 1/4" og skal værre større, så det passer til en slange på 3/8". 
Nå ok så må du vælge den nippel muffe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg gik ud fra at ballofixen er 1/2 tomme, det er langt det mest almindelige, men du skal have en muffe med 3/8 udvendigt gevind til vandhanen, og med det gevind der passer til ballofixen, at den kun er 1/4 tomme lyder mærkeligt, men er naturligvis muligt.
Ved nærmere eftertanke, når du siger at gevindet på ballofixen er mindre end 3/8 tomme, så kan det kun være 1/4 tomme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis