Alternativ til Wedi

Hej,

Jeg bor på en gård hvor jeg har tænkt mig at ligge flisegulv i een af de gamle længer, der engang har været svinestald og sidenhen 'noget med heste' kan jeg se. Området er to rum på henholdsvis 72m2 og et andet på 150 cm, som vi ønsker at bruge til henholdvis 'butik' og 'gildesal' Det er førstnævnte jeg kaster mig i lag med, da det virker som mere overskueligt. Selvom det ikke er til beboelse, ønsker jeg gulvvarme.

Der er i forvejen grovbeton som gulv, helt ned til 'sandet', jeg vurderer 40-50cm, hvorfor det virker som et gigantisk projekt at banke op. Istedet har jeg undersøgt muligheden for at lave et tyndt lag med 60mm wedi plader og herefter 20mm til fliser. Det er rigeligt med højde til at afgive de 8cm.

Da Wedi pladerne er dyre, tænker jeg om der findes billigere, men (næsten) lige så gode alternativer? Jackoboard? Botament? ...

vh
Morten
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder helt ekstremt med 40-50 cm. beton. Er du sikker?
60 mm. WEDI og gulvvarme direkte på beton bliver en dyr fornøjelse at varme op, især når vi er oppe i de arealer. Varmetabet er alt alt for stort.
Det sagt, så er Jackons plader lige så fine som Wedi.

 

Det du ser, er vel blot siden af kanalen, som er støbt i den dybde. Resten af gulvet er næppe i den tykkelse. Det vil ingen mening give at støbe gulv i den tykkelse, dertil er beton også alt for dyr i forhold til sand.
Så mellem kanalerne er gulvet sandsynligvis 10-15 cm tyk og rimeligt nemt at bryde op, når man først har fået hul.
Tak for svar. Jeg håber du ret. Min plan var at smage på det med en jackhammer indenfor de næste par dage. Men hvad tror I jeg kan vente mig efter de 10-15 cm beton? Hvis jeg nu ved at gården formentlig ligger på kampesten - er det så mon det, der dukker op?

Og mht til kanalerne? fylder jeg bare dem om med brokerne fra og lade det fylde op med beton? Eller der bedst at fylde ren beton i?
Når du skal have gulvvarme, så går det meste af dybden jo til isolering. Jeg ville under ingen omstændigheder fylde op med beton, skal der noget under isoleringen, så vil sand være mit foretrukne valg.
Annonce
Undskyld jeg måske er dum, men jeg forstår ikke matematikken. Jeg skal helst have 300mm flamingo ik? Det får jeg jo ikke plads til ved at fjerne 15 cm beton. Derfor spørger jeg hvad der er efter de 15 cm beton?
Og jeg svarede på dit spørgsmål om at fylde kanalerne   
Det andet kan kun afsløres ved at prøve, - måske er det sand, - måske er det et helvede af hårdt, hårdt flintegrus.
Men mon ikke det er mest sand, der er vel rettet lidt af før de støbte gulvet.
Modtaget. Og tusind tak. Jeg vender tilbage når jeg er blevet klogere. 
Jeg kunne ikke dy mig og banke lidt med en stor hammer

Noget Leca agtigt materiale dukkede op!

Det ligner slagger :)

 

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis