Efterspænde flanke

Hvordan efterspænder jeg en flanke på en varmtvandsbeholder? (og hvor er den?) jeg har fået at vide at det kan løse et problem med dryp
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flangen er det stykke, som typisk holder rør til varmelegemet, er for det meste placeret i  bunden (nederst) på beholderen. Måske kan det afhjælpe dryp.

fase
Fabrikanten af beholderen ved præcis, hvor meget der må spændes. Det afhænger af boltetykkelsen. Måske skulle du overveje at skifte pakningen samtidig. Det er en lidt større operation.


fase
Fabrikanten henviser til at de kan guide en servicepartner til at efterspænde, og servicepartneren vil umiddelbart ikke lave det, da det ifølge dem er vvs-arbejde. Vvs'erne har ikke tid til at se på det. Det er lidt en øv situation. 
Prøv at spænde efter uden at voldtage boltene. Jeg går ud fra, at du ikke har en moment nøgle, og det er svært at beskrive, hvor hårdt der skal spændes. Hvis man er vant til det, sidder momentet i hænderne.

fase
Annonce
Kan da se vanddråber? Hvis flangen er utæt, skal der komme vand ud. Det vil være mest tydeligt under opvarmning, f.eks. 1/2 time efter et langt bad.

Søren O
Vanddråben har jeg også set, så måske en ny pakning samtidig og et eftersyn af sikkerhedsventilen.

fase
Drypper din sikkerhedsventil når varmtvandsbeholderen varmer op (f.eks. efter et bad)?
Hvis din kontraventil er i orden, og din sikkerhedsventil er blokeret, så er der intet der kan holde. Når vand opvarmes, udvider det sig, og derfor skal sikkerhedsventilen dryppe.
Når du har tjekket at sikkerhedsventilen er i orden, så prøv da at efterspænde flangen. Det er en lille ting sammenlignet med også at skifte pakning - måske er du heldig.

Søren O
Det passer meget godt med at det drypper efter et bad. Sikkerhedsventilen drypper efter badet. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis