Save 0,5 cm af skabshylder: Rundsav - eller kan andet fungere?

Hej - jeg skal skære ca. 5 mm (0,5 cm) af dybden (= forkorte dybden) på mine skabshylder til køkkenoverskab (60 cm bredt skab).

Materialet er standard: Hvid melamin på hårdt presset spånplade.

Hvis ikke man ligger inde med en rundsav, er der så andre måder at gøre det på, med et nogenlunde resultat?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stiksav. Sæt et bræt på pladen med skruetvinger, så du har noget fast, at presse stiksaven op imod og så kør langsom.
Har du noget fast at køre op ad, kan en håndsav også gøre det hvis du slet ikke har andet.

 

Hvis du bruger en stiksav skal du skære fra bagsiden da melaminen flosser på den side du skærer fra.
Hvis man blot gennemskærer melaminlaget med en skarp kniv inden man saver, vil melaminen ikke flosse uanset hvilken slags sav, som man bruger.
Svaret afhænger af, hvilket værktøj du har ved hånden. En håndsav (fukssvans eller finersav), giver et bedre resultat end en stiksav.

Hellere leje end at bo på gaden.
Annonce
Er det mange hylder, ville jeg i dit sted nok køre forbi en snedker og lokke ham til at gøre det. Det rigtige værktøj må være en formatsav.

Søren O
Tak for svar, alle 🙂

Det blev fukssvansen, intet problem og snorlige.

Tak for indspark!
nemlig -  det er nogen gange det gode gamle der virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har altid sat to brædder fast på begge sider af snittet med skruetvinger. Har så skåret igennem brædt-plade-brædt sandwich med rundsav. Det sikrer at kanterne bliver knivskarpe. En skarp fukssvans i gode hænder kan sikkert også fungere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis