Bent Andersen skrev den 25-01-2021 21:16:36
Alle (medmindre den er fra Kina eller Indien). Mange er endda galvaniserede (f.eks Audi gennem de sidste ca. 30 år).
Undervognsbehandling fra fabrikken er en meget sej gang hård voks, som også modstår stenslag.
Hulrumsbehandling er en anden historie med noget tyndtflydende meget klæbrigt snask som trænger ind allevegne og beskytter de ulakerede dele af karosseriet.
Jeg tvivler på, om man lave begge i samme arbejdsgang.
Æhh - det lyder ærlig talt ikke til at du har set bunden på en typisk dansk bil på en lift.
Den seje hårde voks er slet ikke nok til at beskytte metallet over tid. Sandt nok - Audi 80 fra start-halvfemserne skilte sig ud ved at være galvaniseret meget mere end andre biler, og det kunne ses 10-20 år senere. I dag er biler også bedre modstandsdygtige overfor rust. Imidlertid bør selv helt nye biler få en undervognsbehandling, hvis man ønsker at bevare bilen i mange år. Har selv gjort det på vore biler. For få måneder siden kørte jeg min Alfa Romeo 156 til dens fjerde undervognsbehandling og vores BMW 320 årg. 2010 fik også en omgang. Bimmeren havde mange helt almindelige rustne overflader. Her var spørgsmålet end ikke om de skulle have hulrums- eller undervognsbehandling. Det var indforstået begge dele.
En afledet historie er nogle folks uvidenhed om emnet. For et stykke tid siden hjalp jeg en SAAB 9-3 ejer, som havde købt en årgang 2009. Bilen havde tydeligvis kørt gennem saltvand, enten på en oversvømmet havn eller i strandkanten. Folk som gør det har jeg - - - - - - - meninger om! Denne SAAB var uhyggelig rusten. Bilen kunne pludselig ikke starte, og det viste sig at aluminiumskassen, som ECU'en er bygget ind i dels en monteret et åndsvagt sted nederst i motorrummet, og at der var korroderet hul i kassen. Elektronik kan ikke lide vand, så en mikrometertynd printbane under en IC i ECU'en var korroderet over. Fik det repareret under et mikroskop og bilen kunne køre igen.
Var bilen blevet undervognsbehandlet og havde den forrige ejer anvendt hjernen og holdt sig fra saltvand, havde han ikke ødelagt sin bil.
- - - - jeg kunne blive ved.