Køb af bil uden undervognbehandling

Hej

Jeg står i den situation at jeg er ved at købe en Mitsubishi ASX fra 2014 som har kørt 89.000.

Forhandleren oplyser at den ikke er undervognbehandlet.

Bør jeg være nervøs? Er det fint nok at få lavet behandlingen nu?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville jeg ikke være bekymret for, men jeg ville forlange, at få den op på en lift, for at kikke hvordan bunden ser ud,
og så få den undervognsbehandlet nu.


Vi prøver igen, i morgen --
Bent Andersen skrev den 14-01-2021 12:18:28

Moderne biler er som regel godt undervognsbehandlet fra fabrikken. Jeg ville lægge større vægt på en hulrumsbehandling.

 Kan du nævne eksempler på hvilke moderne biler, som er godt undervognsbehandlet fra fabrikken?

Hvis bilen skal hulrumsbehandles, hvorfor så undlade at give bunden en tur, som er den lette del af jobbet?

Dolly2000 skrev den 24-01-2021 00:27:47

 Kan du nævne eksempler på hvilke moderne biler, som er godt undervognsbehandlet fra fabrikken?

Hvis bilen skal hulrumsbehandles, hvorfor så undlade at give bunden en tur, som er den lette del af jobbet?

Alle (medmindre den er fra Kina eller Indien). Mange er endda galvaniserede (f.eks Audi gennem de sidste ca. 30 år).

Undervognsbehandling fra fabrikken er en meget sej gang hård voks, som også modstår stenslag.
Hulrumsbehandling er en anden historie med noget tyndtflydende meget klæbrigt snask som trænger ind allevegne og beskytter de ulakerede dele af karosseriet.
Jeg tvivler på, om man lave begge i samme arbejdsgang.

Sjovt, for en del år siden skiftede de på værkstedet en bagskærm på en Audi, spritnymed transportskade. Den var helt lodden indvendig af rust. High tension stål.
Bent Andersen skrev den 25-01-2021 21:16:36

Alle (medmindre den er fra Kina eller Indien). Mange er endda galvaniserede (f.eks Audi gennem de sidste ca. 30 år).

Undervognsbehandling fra fabrikken er en meget sej gang hård voks, som også modstår stenslag.
Hulrumsbehandling er en anden historie med noget tyndtflydende meget klæbrigt snask som trænger ind allevegne og beskytter de ulakerede dele af karosseriet.
Jeg tvivler på, om man lave begge i samme arbejdsgang.

Æhh - det lyder ærlig talt ikke til at du har set bunden på en typisk dansk bil på en lift.
Den seje hårde voks er slet ikke nok til at beskytte metallet over tid. Sandt nok - Audi 80 fra start-halvfemserne skilte sig ud ved at være galvaniseret meget mere end andre biler, og det kunne ses 10-20 år senere. I dag er biler også bedre modstandsdygtige overfor rust. Imidlertid bør selv helt nye biler få en undervognsbehandling, hvis man ønsker at bevare bilen i mange år. Har selv gjort det på vore biler. For få måneder siden kørte jeg min Alfa Romeo 156 til dens fjerde undervognsbehandling og vores BMW 320 årg. 2010 fik også en omgang. Bimmeren havde mange helt almindelige rustne overflader. Her var spørgsmålet end ikke om de skulle have hulrums- eller undervognsbehandling. Det var indforstået begge dele.

En afledet historie er nogle folks uvidenhed om emnet. For et stykke tid siden hjalp jeg en SAAB 9-3 ejer, som havde købt en årgang 2009. Bilen havde tydeligvis kørt gennem saltvand, enten på en oversvømmet havn eller i strandkanten. Folk som gør det har jeg - - - - - - - meninger om! Denne SAAB var uhyggelig rusten. Bilen kunne pludselig ikke starte, og det viste sig at aluminiumskassen, som ECU'en er bygget ind i dels en monteret et åndsvagt sted nederst i motorrummet, og at der var korroderet hul i kassen. Elektronik kan ikke lide vand, så en mikrometertynd printbane under en IC i ECU'en var korroderet over. Fik det repareret under et mikroskop og bilen kunne køre igen.

Var bilen blevet undervognsbehandlet og havde den forrige ejer anvendt hjernen og holdt sig fra saltvand, havde han ikke ødelagt sin bil.

 - - - - jeg kunne blive ved.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis