LK PIR i korrespondance med lysdæmper

Hej
Jeg har i vores gang 2 korrespondance afbrydere, hvor jeg gerne vil udskifte den ene til en LK PIR og den anden til en LK lysdæmper med korrespondance.

Ønsket er at der justeres lystyrke på lysdæmper, og PIR tænder/slukker med den indstillede lysstyrke. Er dette en ønsketænkning? Hvis korrespondancen fra lysdæmper videreføres som fase til PIR?

Jeg ved at der skal trækkes nul til begge.

PFT:
Jesper
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der tror jeg du bliver skuffet. Det tror jeg ikke kan køre sammen.
Lysdæmper kan køre med ekstern styring f.eks. fra en afbryder med en fjeder i tangenten. Den skal have en puls for at tænde, men tænder på bagkant af denne puls. Det vil sige når kontakten slippes. Det detalje betyder ikke noget i det tilfælde for du trykker og slipper i stort set samme sekund. 
Bevægelses sensor har flere programerings muligheder, følsomhed og tid. Så kunne man forestille sig at tiden blev sat meget kort og det ville virke. Men den korteste tid som den kan komme med er 10 sekunder. Det er for det 1. længe at vente på at lyset tænder, og samtidig vil du hver gang du bevæger dig i rummet komme med en ny puls, som så næste gang slukker for lysdæmper. 
Det bliver noget rod.  
Så kunne man tænke sig at du laver meget lang tid på sensor, og så lader den give fase til dæmper, så får du slukket, men jeg mener dæmper skal tændes manuelt efter at der er sat strøm på.
Jeg kender den type sensorer fra f.eks. toilet belysning. Hvis folk sidder meget stille på tønden så går lyset ud, og man vifter så lidt med armene for at få det tændt igen. Men skal man så hver gang hen til dæmper for at tænde bliver det vist lidt besværligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ELmand
Tak for svar. Har du set min tilføjelse at den nye skydelysdæmper til LED kan skifte til forkantsmodus?
Forkant eller bagkant modus betyder blot måden som dæmper virker på ud imod lampen. Det har ikke noget med styre signal til dæmper at gøre.
Når man dæmper lyset klipper man et stykke væk af sinus kurven. På den måde indeholder hver bølge mindre energi, eller mindre gennemsnitlig spænding. Nogle led virker bedst hvis man klipper i forkant af sinus kurven og andre ved at klippe i bagkant. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Hmm så blev jeg så meget klogere :) jeg vidste godt det med sinuskurven var afgørende for hvilken dæmper der bliver brugt (CR, LR, LED). Men hvordan modus virkede er nyt for mig.
Men har du en ide til hvordan mit setup så kan løses. Altså at lyset er dæmpet og at det er PIR der styrer hvornår det tændes.
Nej det vil blive noget bøvl.
Man kan tænke sig du fører signal fra PIR til en modul som giver 1 impuls hver gang der kommer strøm. Men hvis du så opholder dig så længe i rummet at PIR ikke holder lyset tændt længere så sker der ikke noget for LED dæmper holder lyset tændt. Derefter bevæger du dig, og pir kommer med strøm, der kommer ny impuls og lyset slukker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Lidt opdatering til sagen.
Jeg har netop indkøbt LK's 250 Touch LED med korrespondance. Til min store overraskelse ser jeg dette i vejledningen;

Så LK har opdateret deres Touch lysdæmper til, at kunne modtage impuls fra deres PIR.
Når man kigger i vejledningen til LK FUGA® LED 250 TOUCH IR på LK's side, så er der også vist en kobling med PIR. Her lader udgangen fra pir styre fase indgangen på dæmper. Det har den svaghed, at man så kun kan betjene dæmper, når pir er aktiv.
Det ser dog ud til at vejledingen ovenfor er til en anden dæmper (250 TOUCH IR har ikke N indgang)? Måske LK FUGA® LED 180 Touch LK IR
Men der gælder det samme. Man kan ikke tænde for lyset på dæmperen, hvis pir ikke er aktiv. Det er ikke sikkert, det er noget problem. Man skal bare være opmærksom på begrænsningen.
Det vi / jeg havde fat i tidligere i tråden var om pir kan gå ind og STYRE en dæmper. Altså komme med den impuls der skal i klemmen med pil ind på nogle dæmpere.
Men her er det lidt anderledes nemlig at  PIR giver strøm til dæmper, og at man så har lys/dæmpet lys i den tid som pir holder tændt. Og man kan også indstille lysdæmper i den tid pir har tændt. Dæmper skal kodes til mode 1 eller 2. Så husker den sidste indstilling selv ved strømsvigt. Og det er jo i virkeligheden det man gør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis