Selv-lavet loft efterisolering - potentiale for skader

Huset er en lille rækkehus på 47m2 bygget i 1990. På loftet er dampspærre og 25-30cm glasuld.

I 2019 december fik vi installeret Nilan ventilationsanlæg. Fungere super godt. Om vinteren fugtighed hjemme er 40-50%. Arbejdet var uden isolering på rør, som var monteret 5-10cm i glasuld. Derfor købte jeg Rockwool A-Batts 145x560x965mm og stillede dem ovenpå. Problemet er at jeg købte helt for meget batts og var nok til at efterisolere hele loftet med yderligere 29cm. Jeg lagde dem oven på den gamle isolering. Derfor har vi ca. 50cm isolering nu.

Jeg er bekymret for, om den ekstra isolering ikke var en fejl. Jeg er bange for skimmel. Dampspærre er gammel og sikkert ikke tæt. Jeg også har proppet bats under og over gangbro. Jeg har undersøgt par steder for nyligt, gravede hele vejen ned. Det virke tør og pæn.

Jeg overvejer at fjerne alle batts og give dem væk. Men samtidig bliver ikke den gamle isolering presset og mindre effektiv nu?

Billederne viser den gamle glasuld og hvordan det hele ser ud nu.
Hvad ville i anbefale?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sørg for, at du ikke har stoppet den naturlige ventilation, langs tagfoden, til. Det er vigtigt! Dernæst fjern de batts, der dækker gangbroen og hæv denne. De batts, der måtte være læderede - presset sammen - udskiftes. Hvis du vil gå helt safety, så find de rør fra genvex anlæg og kontroller dem for evt udvendig kondens. Ellers ville jeg leve lykkeligt, til mine dages ende.
Tak frisk.

Frisk skrev den 14-01-2021 05:57:37

De batts, der måtte være læderede - presset sammen - udskiftes.

I kanterne langs vægge pressede jeg mindre stykke batts hårdt mange steder. Er det et problem med hensyn til fugtighed? Dampspærre er mindst tæt der, tror jeg.

Der skal kunne kommeluft op overisoleringen fra udhænget. Ang det pressede, mente jeg de batts under gangbroen. Trykker du batts sammen mister du isol effekten. Du må næsten hellere isolere hen over broen end presse ind under.
Hvis du står oppe på loftet en dag hvor det blæser bare lidt så skal du kunne mærke træk. Der skal være mindst 1,5 cm sprække ude i udhæng eller lignende Og så skal isolering der ude have en afstand på mindst 5 cm op  til tagfladen. Hvis det ikke er tilfældet kan du skære lidt væk med en god isolerings kniv, så isolerings kanten ender skrå men med den angivne afstand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg endte med at fjerne al den ekstra isolering. Kun de over genvex rørene er tilbage.

Jeg kiggede hvordan den gamle isolering er instaleret og har konstateret at den største del har ingen sprække ude i udhæng. Nogle steder vægisolering, andre steder loftisolering, er helt op til taget. Kun få steder kan dagslys ses.
Den sidste billede vise dagslys fra udhæng et sted. Har ikke bemærket dog at den er sløret før uploading :(

Tagstenerne dog har ventilation hver 2 meter. Er det ikke nok? Det har fungeret sådan i 30 år.
Annonce
Din udluftning af tagetage er anderledes end standard. Men sikkert helt ud lige så god.
Og hvorfor er det lige du fjerner isolering, når du har konstateret at det er tørt og godt. ? ?
Som Frisk skrev, så kontroller omkring Genvex og "lev eller lykkelig til dine dages ende".  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2021 17:10:31

Og hvorfor er det lige du fjerner isolering, når du har konstateret at det er tørt og godt. ? ?

Jeg så at dampspærren er utæt - løse huller omkring halogenlamper og genvex rør, 1 meter rev tæt på emhætte, søm penetreret hver 30cm. Over det - 50cm isolering.

Jeg har efterisoleret det selv uden at vide hvordan og bagefter læste for mange rædselshistorier om efterisolering når huset er ikke byget til det. Det vil koste en lille smule mere i varmregning, men føler jeg mig tryg og yderst tilfreds med huset nu  

Det betyder dog at mere varm luft vil slippe ud til loftet. Er det godt eller skid til loft og tag? Hjemme vi har 20-21C med 40-50% luftfugtighed. Betyder det ikke mere kondens på taget?
Når dampspærre er utæt kommer der varm luft op i isolering.  Og det kommer der i stort set samme mængde uanset hvor tyk isolering er. Det danner kondens i øverste lag af isolering. Jo tykkere isoleringslag der er. jo vanskeligere er det at få det til at tørre væk. Så på den måde forværre du ikke problemet ved at fjerne noget af tykkelsen.
Men mit spørgsmål bunder i at du har konstateret at der er tørt og at det er i orden. Men hvis du har det lidt bedre med at risiko er mindre så er det i sig selv en god ting.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 16-01-2021 23:50:16

du har konstateret at der er tørt og at det er i orden

Der virkede tørt og rent nu, men garanterer det ikke at det blive sådan i fremtid. Huset var beboet meget lidt i 2020. 47m2 dog kan akkumulere fugt meget hurtigt når man give gas. Derfor har installeret genvex.

Før genvex den tidligere ejer sikkert havde fugt problemer. Mens jeg undersøgte løftet så at den gamle glasuld er mørktbrun på bunden og har tøre vandsmærker på dampspærren over badeværelset og omkring emhætte (emhætterør var utæt). Samtidig har skiftet flexslangen med et galvaniseret rør og den skadet glasuld med Rockwool.

Denne opgave er nu færdig. Stor tak for hjælp alle sammen! 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis