Kan jeg pudse fundablokke i kælder med kalkmørtel?

Hejsa,

Jeg har nogle vægge i min kælder hvor pudsen/maling skaller af efter flere år (5-10 år).
Huset er fra 1966 og kældervæggen er højst tænkelig muret i fundablokke med alm. cementmørtel.

Kan jeg med fordel banke pudsen af og starte på en frisk med hydraulisk kalkmørtel?
Jeg har en idé om at denne tranporterer evt. fugt og salte bedre. Så pudsen ikke ‘skydes’ af.
Har dog hørt at kalkmørtel ikke vil binde/arbejde med en cementbaseret fundablok. Er dette korrekt?

Jeg vil helst lave det i en arbejdsgang, så vil også høre om det er nok at trække ét lag på fundablokken med tandspartel og pudse det efterfølgende.
Kravet er ikke et perfektionistisk resultat, men blot en kælder til lidt opbevaring mv.
Til slut vil jeg give det en gang silikatmaling.

Hvad siger I LDS-folk? :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HAr ikke hørt at kalkmørtel ikke skulle binde. Men der er noget der hedder saneringspuds, som er en form for kalkmørtel med pimpsten, der er særligt udviklet til fugtige kældervægge. (har aldrig brugt det dog)

Silikatmaling er godt!

Mvh Troels
Nogle gode idéer til en okay pæn løsning, uden at vi skal tage der helt fra bunden udefra.
​Kan jeg forsegle fugerne med noget, så det fugt der kommer bliver mere ‘spredt’ så det ikke stresser pudsen og malingen på det enkelte område. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også