Forstærke spær ved HEB bjælke

Hej folkens
Vi har en carport med fladt tag på samlet 6,7 x 6m. De 6,7m er længden, hvor der efter 4,7m er en letbærende væg på tværs af rummet, så der er et lille “skur” i bunden af carporten.
Carporten skal laves om til garage i år, og væggen skal væk, så vi får et stort rum.
Der er lavet beregning på at der skal en HEB180 bjælke ind under spærrerne, der lægges af på bagmur, når væggen fjernes. Den bliver ikke køn for rummet, så det kunne være fedt at få lagt noget af bjælken ind i spærerne (de er ca 32cm høje).
Hvis man begynder at fræse i spærrerne, så svækkes de selvfølgelig, men har hørt man kan forstærke spærrerne med krydsfiner på begge sider?
Nogle der har erfaringer med at gøre noget lignende?
Har vedhæftet billede af carporten
Hej folkens Vi har en carport med fladt tag på... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.
Tak for de gode svar.
Jeg har lavet to løsningsforslag, som jeg håber I vil kommentere på.

Figur A:
Der laves et 'T' udskæring i alle bjælkerne, udmålt med laser og skåret med multicutter eller lign.
Fordel: Hviler på det "originale spær".
Ulempe: Kan måske være svært at få HEB bjælken skubbet ind. 'T' udskæringerne skal ihvertfald være noget for store.

Figur B:
Der laves et firkantet udsnit, hvor bjælken passer op i.
I udsnittet/hullet, sættes der en stump af spæret mellem de to krydsfinersplader, krydsfinerspladerne, er fx 20mm tykke 
Fordel: Måske nemmere at få bjælken ind.
Ulempe: Måske ikke lige så stærk som løsning A.

Hvad ville i vælge? Eller måske en tredje?

Helt klart løsning B Den "stump af spæret " som du nævner har ingen formål. Og det er lige så stærk da krydsfiner kan tilpasse hvert sted.
Den anden er umulig at lave. ( måske ikke helt, man kunne da bore under Storebælt. Så hvis budget er stort nok så kan en kran vel trille den ind når ende gavlen er taget ned  )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for Erik
En af mine kammerater spurgte hvorfor jeg ikke bare forstærkede spærrerne i længderetningen. Så undgår man jo at skulle have murer, bakse med HEB osv.
Når jeg kigger på diverse spær-tabeller, ser det jo ud som om at de fleste af mine spær er rigeligt dimensioneret til spændet?
Så hvis der sættes et ekstra 45x295mm spær, f på de eksisterende, burde man så ikke være kørende?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis