Forstærke spær ved HEB bjælke

Hej folkens
Vi har en carport med fladt tag på samlet 6,7 x 6m. De 6,7m er længden, hvor der efter 4,7m er en letbærende væg på tværs af rummet, så der er et lille “skur” i bunden af carporten.
Carporten skal laves om til garage i år, og væggen skal væk, så vi får et stort rum.
Der er lavet beregning på at der skal en HEB180 bjælke ind under spærrerne, der lægges af på bagmur, når væggen fjernes. Den bliver ikke køn for rummet, så det kunne være fedt at få lagt noget af bjælken ind i spærerne (de er ca 32cm høje).
Hvis man begynder at fræse i spærrerne, så svækkes de selvfølgelig, men har hørt man kan forstærke spærrerne med krydsfiner på begge sider?
Nogle der har erfaringer med at gøre noget lignende?
Har vedhæftet billede af carporten
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at dine spær ligger på langs i carporten, så nuværende mur understøtter spærene ca. 2,0 m fra din gavl.
Hvis du saver dine spær helt over hvor bjælken kommer, går beregningen på spæret fra at være “indspændt” til “simpel understøtning”. Det reducerer lidt i styrken på dit spær, men ikke ret meget. Det er en ret simpel beregning (for dem der har rutinen), som ham der har lavet beregningen på bjælken let kan lave.
Jeg tror ikke det vil give problemer at save f.eks. halvdelen at spæret væk, uden at lave forstærkning.

Søren O
Hvis du skal save ud i dine spær så hele HEB bjælken kan være der så er der 130- 140 mm tilbage ovenover. Det kan nok gå hvis der svejses lasker på siden af HEB bjælken således at bunden af spærene også skrues fast til HEB bjælken.
Men gå lige forbi "beregneren" med de ideer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svarerne indtil videre.
Spærrerne går på langs, så ca 6,7m lange.
Ham der har lavet beregningerne var vist lidt i tvivl omkring hvor meget/hvordan de skulle forstærkes. Nogle der har en ide om det? Kan evt fremsende beregningerne som er lavet.
Lyder det helt skørt at man monterer nogle stykker krydsfiner som har hele spærrets højde og x længde, på begge sider af udsnittet i spærret?
Vil jo helst forstærke et spær af gangen, inden jeg fræser ud i spærret til bjælken.

Du skal nok under alle omstændigheder have spærene understøttet midlertidig, et lille stykke fra udfræsningen under selve monteringen af HEB bjælken.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-01-2021 12:02:45

Du skal nok under alle omstændigheder have spærene understøttet midlertidig, et lille stykke fra udfræsningen under selve monteringen af HEB bjælken.

 Tak for svaret.

Fik vist ikke forklaret at jeg beholder den letbærende væg indtil HEB bjælken er monteret. Planen er at montere bjælken 2,5m fra ydermuren, så 0,5m fra væggen som skal fjernes. Fik lige fjernet nogle loftbrædder, så jeg kunne tjekke alle spær, og kan se de er højest ind mod huset 43cm høje, og aftager så med 2cm for hvert spær, så yderst er spæret 30cm. Er det normalt at gøre sådan? Går udfra det er for at lave fald på tagpappet.

Annonce
Er det så ikke nogle kiler der efterfølgende er lagt oven på spærene?
Jeg ville understøtte spærene på “garagesiden” indtil bjælken er lagt op.

Søren O
Søren O skrev den 17-01-2021 14:25:32

Er det så ikke nogle kiler der efterfølgende er lagt oven på spærene?
Jeg ville understøtte spærene på “garagesiden” indtil bjælken er lagt op.

Det er ligesom to spær som er sat oven på hinanden. Deres dimensioner ændrer sig så i højden for hvert spær. Her ses 43 og 45cm 

Efter du har lavet “hakket” i spæret, skal du have et stykke tømmer ind i spæret - gerne ca. 1 m. lang. Tømmeret skal “listes” på plads og fastgøres således at anlægsfladen mod jernbjælken bliver størst mulig. Det skal bruges en del skruer.


Søren O
Tak for svaret Søren.
Jeg synes ikke, jeg er helt sikker på hvordan det laves korrekt, så man også sikrer at det holder.
Jeg har været forbi to ingeniører, uden at de har kunnet give et specifikt svar.
Spærrerne er C24.
Nogle der kan hjælpe med en specifik fremgangsmåde, eller evt beregning?

Forestiller mig stadig, at hvis man tager en tyk krydsfiner i 1,2m bredde og samme højde som spærrerne, monteret på begge sider af hvert enkelt spær, med samme udsnit til stålbjælken, så må det vel være fornuftigt?
Krydsfiner er ok. Det skal gå ind i åbningen på HEB bjælken så det passer men vigtigst at det støtter på nederste flange i HEB. Det skal mindst være de 180 mm høj, da den resterende del af bjælker over HEB ikke er påvirket. Men det støtter da også at det kommer op over samlingen i spærene.  
Men her viser du spær på 43 cm højde og med hak nederst på 18 cm er der stadig 25 cm tilbage her. Og der hvor du mener det er 32 cm høj er der 14 cm tilbage. Det er så med spænd på lidt over 3 m.
Det kan i sig selv holde, så med krydsfiner kan du sove roligt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis