Belysning på badeværelse

Hej,

På badeværelset har jeg en meget gammel lampe siddende over spejlet, i badeværelses zone 2 - Jeg har aldrig set en lampe med en tilsvarende fatning, og bliver noget i tvivl om den lever op til nutidens sikkerhedskrav til lamper på badeværelset. Ved i om den type lamper er lovlige på badeværelset?

Af flere årsager overvejer jeg derfor kraftigt at skifte den til f.eks denne: https://www.elgiganten.dk/product/husholdning/belysning/spotlight-og-downlight/13967/philips-hue-adore-enkelt-spotlys-3435931p7-hvid

Som i kan se på billedet ligger el kablet langs væggen og ikke inde i væggen. Ligesom den ovenstående, ser det ud til at de fleste lamper lægger op til, at strøm tilføres bagfra lampen (inde fra væggen), hvorfor rammen til lampen nok vil skulle voldes en del, for at få strøm tilført fra siden, og er det overhovedet lovligt?

Et alternativ er vel, at bide i det sure æble og få indfræset ledningen i væggen.

Jeg er ret meget i tvivl om, hvordan problemet løses bedst og billigst, og er derfor meget lydhør overfor løsningsforslag.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Kan oplyse det gamle lysrør kunne være et linesterrør og blev anvendt fra ca1970 og frem
til 

den lampe du kigger på i Elgiganten er en Philips hue lampe som kræver wifi for at virke via smartphone
Den vil måske virke med den kontakt du har til dit lys idag men vil starte på fuld lys

tænker ikke der er jord i dit kabel til den nye lampe  så det kan være et problem hvis ny lampe kræver jord/ beskyttelses leder
Du kan købe en ny linestra pære som sættes i. Her er LINK til en LED type som kan erstatte den 35W du har nu.
Ellers køb en helt standard plast lampe som ikke kræver jordforbindelse. Jeg går ikke ind for det der med at lys på et badeværelse styres fra en app.
Der en mand skal så skal han og ikke først når der er fundet en knap på mobilos   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, men er lampen/pæren overhovedet tilladt/egnet til at placeres i en vådrumszone?
Jeg tænker ikke godkendelserne var de samme for 40 år siden, på den anden side kunne man måske hævde, at den har klaret det så længe, at den har bevist sig egnet? 🙂

Det sagt, synes jeg hue-lamperne lyder fine. Har du Hue andetsteds?
De kan vist bruges offline, da det lyder som om der medfølger kontakt/dæmper.. Kan den kobles til to lamper, skulle du vælge 2?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Den er lovlig nu hvis den var lovlig på tidspunktet for montering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis