Ventilation - dimensionering

Hej, håber kategorien er korrekt, selvom det ikke ligefrem er et hus jeg skal lave.

Jeg skal bygge en lydtæt kasse som skal indeholder en projektor. Projektoren afgiver varme og skal derfor have sikret en god luftudskiftning i denne kasse.

Så mit spørgsmål er: Jeg ønsker at udskifte luften i kassen ca 4 gange i minuttet. Det er "nemt" at finde blæsere som opfylder dette krav da jeg kender kassens volume. Men hvordan påvirker diverse rør og bøjninger blæsernes egenskaber?

F.eks. en blæser som flytter 160m3/h. Hvis jeg tilføjer et 160mm rør med en 90 graders vinkel på midten, hvad bliver værdien af luftudskiftningen så? Kender I formlerne om skal bruges til, at tage højde for dette?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Larmer din projektor så meget, at det er nødvendigt at bygge den ind i en kasse og have en ventilator, der måske larmer ligeså meget som projektoren? 

fase
Hvad er det for en projektor, det drejer sig om, og ved du hvor meget den larmer i dB?

fase
S. Fabrin skrev den 13-01-2021 13:44:56

Hvad er det for en projektor, det drejer sig om, og ved du hvor meget den larmer i dB?

Ca. 40db. Jeg vil gerne ende op med en løsning som er lydløs.

Et ø 160 mm spirorør har et tryktap på ca. 0,5 pascal / lbm. ved 160 m3/h.
En 160 mm 90o bøjning har ved samme luftmængde et tryktab på ca. 1,5 pascal.
Det er ikke ret store tal, men du skal huske at tilslutningen til din kasse også giver tryktab.


Søren O
Annonce
Søren O skrev den 13-01-2021 15:19:05

Et ø 160 mm spirorør har et tryktap på ca. 0,5 pascal / lbm. ved 160 m3/h.
En 160 mm 90o bøjning har ved samme luftmængde et tryktab på ca. 1,5 pascal.
Det er ikke ret store tal, men du skal huske at tilslutningen til din kasse også giver tryktab.

Tak!

Hvad er formlerne for det? Jeg kan huske fra fysikbogen at q=v/A (q=luftstrøm, v=hastighed, A=areal). Hvordan hænger tryktabet sammen med diameter, længde og bøjninger? Og hvordan hænger luftstrøm sammen med tryktab?

Hvis der findes opslagstabeller er det også en fin løsning.

Når du siger tilslutning til kasse, hvad mener du så? Hvis jeg f.eks. laver 160mm rør, ind i en 500x500x1000mm kasse jeg har lavet et 160mm hul i. Er der så også tryktab fra 160mm åbningen når luften går "ind" i kassen?

Det blev mange spørgsmål... :)
Tryktaber er meget afhængig af hastigheden, vil tro at det er i 2. potens. Jeg har ikke nogen formler, men nogle gamle tabeller fra Lindab (storleverandør i ventilationskomponenter).
Der er tryktab i overgangen mellem kasse og rør. Tryktabet kan reduceres hvis du laver “bløde overgange” til røret, f.eks. afrundet kanter med f.eks. radius 25 mm.

Søren O
Vil den letteste løsning ikke være at lave den kasse du taler om.
Sætte rør i hver side af kassen, forskudt for at skabe turbulens i kassen, og placere eksempelvis en ventilator i en af rør enderne sådan at den er længst muligt væk fra kassen?
Lad os kalde teorien for 'kagerulle' så kan de fleste nok forstå det. 
Salvador skrev den 13-01-2021 19:57:39

Vil den letteste løsning ikke være at lave den kasse du taler om.
Sætte rør i hver side af kassen, forskudt for at skabe turbulens i kassen, og placere eksempelvis en ventilator i en af rør enderne sådan at den er længst muligt væk fra kassen?
Lad os kalde teorien for 'kagerulle' så kan de fleste nok forstå det. 

 Det er stort set det der er planen. Ville lave to rør - et med indsug og et med udsug og placere dem i hver side af kassen så det tilsvarer hvor projektoren tager kold luft ind og blæser varm luft ud.


Hvorfor foreslår du ventilator længst væk fra kassen? Tanken var at ventilator skulle være placeret tæt på kassen med lænst væg fra rør-åbning. Netop så lyden af ventilator blev reduceret væsentligt i det lange rør - evt. vinklet for at reducere lydniveauet yderligere.
 Hvis du vil dæmpe lyden af ventilatoren, bør du overveje at lave ind- og udgang som labyrinter og placere ventilatoren i indgangen.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis