Dataudtag er ved at tage livet af mig

Hej alle sammen.

Jeg har trukket et Cat6 kabel igennem tomrør til et dataudtag. Her har jeg sat en connector på, og ført endnu et cat6 kabel til min computer, men intet virker. Jeg har virkelig brug for noget hjælp til hvad det kan være jeg gør galt da jeg efterhånden har afklippet/af-isoleret flere gange nu.

Materiale

1x LexCom 250 Konnektor - STP Cat6 (LK Actassi 250)

1x Patchkabel S-FTP Cat6 (Sort) - 1m

1x Netværkskabel STP Cat6 - 30m (Hvid)

Problemet er at jeg intet signal for til computeren.

Jeg forsøgte med kablet direkte fra router (yousee) til computeren inden jeg trak kablet, og nu igen med et sekundært kabel af samme type, og det fungere fint. Jeg anvender altså samme port i routeren som har virket før. Specifikationen fra GooBay beskriver at der er tale om kabler med Color coding: ANSI/TIA-568-B 
https://www.tme.eu/Document/5f1dfa9dfeb51bca650705792df3665b/CAT6_GOOBAY.pdf

Det er derfor samme jeg anvender i LexCom connectoren - altså B. Kablerne er snoet og isoleret i par så det kan være lidt svært at se med de hvide ledninger, men det er altså dem de er parret med så med blå ligger blå/hvid osv.

Hej alle sammen. Jeg har trukket et Cat6 kabel... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
maynardj skrev den 13-01-2021 09:51:17

@fabrin. Jeg tror at opsætningen er: Router -> Netværkskabel STP Cat6 - 30m  -> stik i væg -> patchkabel fra stik i væg til computer.

@Ronniej
Prøv at tage et bille tæt på af rj45 stikket på det lange patch kabel hvor man kan se farverne. Det med isoleringen har jeg aldrig hørt om, men du har gjort dig selv en bjørnetjeneste ved at vælge skærmede kabler. De stiller større krav til samlingen og skal være hvis det skal være helt korrekt være sat til udstyr der er forberedt for at få nogen effekt af skærmen.
Korrekt min løsning er et RJ45 Stik i routeren.. kablet (STP Cat6) løber op over loftet, igennem tomrør, og afsluttes i en LexCom 250 Konnektor. Derfra isætter jeg et patchkabel S-FTP Cat6 i konnektoren og til computeren.

@fabrin syntes du jeg skal afslutte Cat6 kabel i en konnektor eller lign lige ved routeren? Kan jeg ikke blot i sætte RJ45 afslutningen direkte i routeren?

Jeg valgte egentlig et isoleret cat6 kabel fordi det løber forbi strømkabler på loftet så jeg vil gerne sikre mig så få forstyrrelser som muligt.

@maynardj som jeg skrev så er RJ45 stikket desværre afsluttet (standard) i et rødt RJ45 stik så det er umuligt at se hvad der er hvad. Jeg har lagt billeder op her forneden;

S. Fabrin selvfølgelig, men jeg finder det helt umuligt at gennemskue eftersom stikket er rødt.

Du har som jeg ser det følgende muligheder for fejl:
1. At connector ikke går helt ned og skærer på alle ledere.
2. At kablet ved connector ikke er samlet korrekt, vi kan ikke se farverne.
3. At kablet er blevet ødelagt af at blive trukket igennem tomrøret.
4. At kablet ikke er B standard (du kan jo eventuelt prøve og samle det som A i connectoren)

Uanset hvad er det frustrerende for dig. Hvis du har mod på det så køb sådan en her: netværkstester
Den vil kunne hjælpe dig i at fejlfinde og koster ikke en formue.
Du har formentlig selv monterer stikket, så du må vide hvordan det er monteret a eller b .
Ellers må du bide i det sure æble og montere kablet i et vægudtag monteret på samme måde som i den anden ende, og bruge patchkabel mellem udtag og router.


fase
Annonce
Som jeg kan se det  på link i starten af tråden er det et langt patchkabel hvor stikket er klippet af i den ene ende.
Så et forsøg med at montere stik i den anden som A vil være en god ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med de øvrige her. Der skal bruges stift kabel. Jeg havde samme problem da jeg engang prøvede med blødt patch kabel, fordi jeg ikke havde andet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis