Dataudtag er ved at tage livet af mig

Hej alle sammen.

Jeg har trukket et Cat6 kabel igennem tomrør til et dataudtag. Her har jeg sat en connector på, og ført endnu et cat6 kabel til min computer, men intet virker. Jeg har virkelig brug for noget hjælp til hvad det kan være jeg gør galt da jeg efterhånden har afklippet/af-isoleret flere gange nu.

Materiale

1x LexCom 250 Konnektor - STP Cat6 (LK Actassi 250)

1x Patchkabel S-FTP Cat6 (Sort) - 1m

1x Netværkskabel STP Cat6 - 30m (Hvid)

Problemet er at jeg intet signal for til computeren.

Jeg forsøgte med kablet direkte fra router (yousee) til computeren inden jeg trak kablet, og nu igen med et sekundært kabel af samme type, og det fungere fint. Jeg anvender altså samme port i routeren som har virket før. Specifikationen fra GooBay beskriver at der er tale om kabler med Color coding: ANSI/TIA-568-B 
https://www.tme.eu/Document/5f1dfa9dfeb51bca650705792df3665b/CAT6_GOOBAY.pdf

Det er derfor samme jeg anvender i LexCom connectoren - altså B. Kablerne er snoet og isoleret i par så det kan være lidt svært at se med de hvide ledninger, men det er altså dem de er parret med så med blå ligger blå/hvid osv.

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke alle typer connectors der er gode til at tage fat i ( elektrisk ) kabler med bløde ledere. Normalt bruger man kabler med stive ledere til den faste installation. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du er helt sikker på at kablet er monteret efter samme standard i begge connectorer? Hvis lederne er forbundet efter hver sin standard, får du et crossover kabel som ikke virker for dig. Du er også sikker på at connectoren er klemt helt sammen, så der er forbindelse til skæreklemmerne.

fase
Håber du stadig er i live, og at kablet ikke blev dit endeligt.

Hvis du har et multimeter, kan du prøve at måle gennemgang. Sæt dit sekundære kabel i LexCom stikket, og træk kablet tilbage til enden af det primære. Så ligger du begge stik foran dig så de vende samme vej, og måler så fra den ene side til den anden.
Du skal huske at skære lederne helt ind til kanten da connectoren ellers ikke kan lukke ordentligt i og skære ned og få kontakt med kobber:

Hej alle sammen.

Tak for jeres tilbagemelding - jeg er stadig i live!   

Nej jeg er ikke sikker på at det er samme standard i begge ender. Cat6 kablet har desvære en rød RJ45 i den ene ende (som går i routeren) så jeg kan ikke tyde rækkefølgen, men ud fra specifikationen https://www.tme.eu/Document/5f1dfa9dfeb51bca650705792df3665b/CAT6_GOOBAY.pdf burde det være B. Det er også B jeg har anvendt i connectoren. Jeg har lige ledes samme specifikation til det kabel (1m cat6) som går fra connectoren til computeren som også beskriver at det er B. 

Jeg har presset connectoren sammen så meget jeg kan, og jeg har forsøgt at starte forfra flere gange. Jeg har også forsøgt at side med en kniv og prøve at skærer ekstra ned i kablet efter den har været trykket sammen dog ikke med meget held da det er svært at komme til.

Lederne er næsten skåret helt ind, men kan godt forsøge at komme tættere - dog virker det som om connectoren klikker fint i, og føler ikke jeg møder nogen modstand. Jeg har med vilje været ude og købe Cat6 connectore fordi jeg læste at isoleringen på Cat6 kabler er større så en Cat5 connector kunne have problemer med at klemme sammen om kablerne. 
Annonce
Er din opsætning: router, patchkabel, stik i væggen videre til stik i væggen, patchkabel, computer? Eller har du et RJ45 stik i den ene ende af dit netværkskabel?  

fase
S. Fabrin skrev den 13-01-2021 09:33:58

Er din opsætning: router, patchkabel, stik i væggen videre til stik i væggen, patchkabel, computer? Eller har du et RJ45 stik i den ene ende af dit netværkskabel?  

@fabrin. Jeg tror at opsætningen er: Router -> Netværkskabel STP Cat6 - 30m  -> stik i væg -> patchkabel fra stik i væg til computer.

@Ronniej
Prøv at tage et bille tæt på af rj45 stikket på det lange patch kabel hvor man kan se farverne. Det med isoleringen har jeg aldrig hørt om, men du har gjort dig selv en bjørnetjeneste ved at vælge skærmede kabler. De stiller større krav til samlingen og skal være hvis det skal være helt korrekt være sat til udstyr der er forberedt for at få nogen effekt af skærmen.
@fabrin. Jeg tror at opsætningen er: Router -> Netværkskabel STP Cat6 - 30m  -> stik i væg -> patchkabel fra stik i væg til computer.
Nu spørger jeg nok lidt dumt, men ved du ikke om du afslutter dit netkabel i et stik i væggen i begge ender? Hvis du nu ændrer forbindelserne i vægstikket til den anden måde at forbinde på, virker det så.
Noget andet er at du burde afslutte dit netværkskabel i et stik i væggen og så forbinde efter samme forskrift i begge ender, og så bruge patchkabler til at forbinde router og computer til netværkstikkene.

fase
S. Fabrin skrev den 13-01-2021 10:01:24

@fabrin. Jeg tror at opsætningen er: Router -> Netværkskabel STP Cat6 - 30m  -> stik i væg -> patchkabel fra stik i væg til computer. 
Nu spørger jeg nok lidt dumt, men ved du ikke om du afslutter dit netkabel i et stik i væggen i begge ender? Hvis du nu ændrer forbindelserne i vægstikket til den anden måde at forbinde på, virker det så.
Noget andet er at du burde afslutte dit netværkskabel i et stik i væggen og så forbinde efter samme forskrift i begge ender, og så bruge patchkabler til at forbinde router og computer til netværkstikkene.

 Hehe det er ikke dumt, men det er alktså ikke mig der er trådstarter   

Nej, det kan jeg godt se nu, men mon ikke trådstarter læser indlægget alligevel   

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis