Frostsikring af vandhane


I dag den 12/1-2021 er der udsigt til frost, så jeg tænker at jeg vil dele et godt råd med jer.
Mange af os har vandhaner udenfor, og det kan blive en udfordring når det fryser. Ventilen risikerer at blive frostsprængt. Det kan man imødegå ved at åbne for hanen, men det kræver igen at der er en stophane før vandhanen.
Den afbillede vandhane er tilsluttet min private brøndboring og der sidder en stophane i brønden. Derfor kommer der ikke vand ud her.
Imidlertid har jeg tilføjet et ekstra trick, så jeg slipper for at udskifte hanen til foråret.
Bemærk skumfidusen som jeg har udstyret hanen med. Faktisk sidder den endnu en lidt mindre indenunder som dækker undersiden. I denne nederste har jeg placeret en effektmodstand mod bunden af hanen som via en ledning (se det røde indrammende) er tilsluttet en aflagt netadapter. Modstandens værdi er tilpasset netadapterens værdi.Så sidder modstanden og afgiver en watt eller to pakket ind under vandhanen, og holder den isfri trods frost. Den behøver jo ikke at blive stuevarm, blot nogle få graders plus så strømforbruget er negligibelt.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor har du varme på din kuglehane? Når blot hanen er åben (og tømt for vand) burde den kunne tåle frost.

Søren O
Søren O skrev den 12-01-2021 14:42:44

Hvorfor har du varme på din kuglehane? Når blot hanen er åben (og tømt for vand) burde den kunne tåle frost.

 

"Imidlertid har jeg tilføjet et ekstra trick, så jeg slipper for at udskifte hanen til foråret. "

Jeg bruger vandhanen når jeg vasker bil, og så kan jeg godt glemme at lukke for stophanen og åbne vandhanen som her.
Men mest var mit ærinde at dele denne løsning med alle andre her på LDS.
Hvis du glemmer at lukke for stophanen, bør du også frostsikre røret op til hanen ellers kan du risikere at samlingen frostsprænges.

fase
Der findes også en frostsikker udendørshane..
De lukker nede i frostfri dybde, og tømmer hanen, og rør for vand.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis