Ombygning 1-streng til 2 strengssystem

I forbindelse med planlagt ombygning af radiatorsystem fra 1strengs til 2strengs har jeg et par spørgsmål jeg håber nogle kan være behjælpelige med at svare på:

1) Plan er at genvende eksisterende streng til fremløb, således at der blot skal trækkes en ny til retur.

2) Hvilken type rør vil det være mest optimalt at bruge? Det skal her nævnes at de nye rør vil blive trukket i krybekælder, så intet krav om at de behøves at være specielt pænt. Kan alm. Pre isoleret PEX rør bruges, el. er Alupex at foretrække?

3) Alt efter typen af rør, hvilken dimension bør hovedledningen på returrøret have? Opføring fra krybekælder til retur på radiator, vil jeg udfører i ½" stålrør.

4) Hvilken radiatorventil bør jeg udskifte radiatorerne til? Er det stadigvæk RA-N der er standard løsning for 2 strengs anlæg?

Lidt fakta omkring boligen: 
Opvarmningsform: Kondensende gasfyr
Boligareal: 197
Etager: 1½ plans hus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mr.Buur skrev den 12-01-2021 13:59:00

I forbindelse med planlagt ombygning af radiatorsystem fra 1strengs til 2strengs har jeg et par spørgsmål jeg håber nogle kan være behjælpelige med at svare på:

1) Plan er at genvende eksisterende streng til fremløb, således at der blot skal trækkes en ny til retur.

2) Hvilken type rør vil det være mest optimalt at bruge? Det skal her nævnes at de nye rør vil blive trukket i krybekælder, så intet krav om at de behøves at være specielt pænt. Kan alm. Pre isoleret PEX rør bruges, el. er Alupex at foretrække?

3) Alt efter typen af rør, hvilken dimension bør hovedledningen på returrøret have? Opføring fra krybekælder til retur på radiator, vil jeg udfører i ½" stålrør.

4) Hvilken radiatorventil bør jeg udskifte radiatorerne til? Er det stadigvæk RA-N der er standard løsning for 2 strengs anlæg?
1. Har du overvejet hvor mange samlinger og afproppede T-stykker, der bliver, samt at de rørstykker, der er mellem frem og retur, der skal skiftes fordi der er en mindre rørdimension mellem frem og retur på hver radiator.
Ville det ikke være en ide om du lavede det efter nutidens måde, nemlig at trække to PEX rør fra en manifold til hver radiator.
2. PEX rør som du isolerer i henhold til omgivelserne. En kappe af skumgummi eller Rockwool.
3. 15 mm.
4. RA-N ser ud til at være OK.

fase
Hey Fase,
Jeg kan godt følge dig, men for at gøre livet lettere for mig selv ville det være at foretrække hvis jeg kan genanvende den eksisterende rørføring til frem, således det kun er retur der skal tænkes på. Hvad vil fordel være i  at have en manifold hvortil der afgrenes ud til de seperate radiatorer, vs. blot at følge den gamle 1 strengsrørføring og koble radiatorer på denne? 
I dag laver VVS'erne anlæg ved, at de trækker rør til hver radiator for at undgå skjulte samlinger, som i øvrigt er forbudte. .Skjulte samlinger vil du få rigtig mange af. 

fase
Det er vel OK at have samlingerne i krybekælderen, antager ikke at det går under en skjult samling - det kan jo let inspiceres med en kravletur i knap så hyggelige omgivelser 🙂
Reelt er anlægget dit, og du kan derfor lave det, som du ønsker. Jeg kunne ikke finde på at lave en så, håndværksmæssig i mine øjne, dårlig løsning.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis