Opdeling af værelse ... men vinduet er i vejen. Hvad gør jeg?

Hej med jer,
Vi skal på et tidspunkt have opdelt et af soveværelserne på førstesalen, så ungerne kan få hvert deres.
Det bliver ikke de største værelser, men det skal nok gå. Værelset har skrå vægge, som vi måske vælger at "slå ned" og udvide med de ekstra få kvadratmeter så sengene kan stå der, eller også kan vi lave skabe i skunkene.

Men mit spørgsmål går egentlig på vinduet i midten af værelset ... Vinduet består af 3 fag, så der faktisk kan være 1 vindue til hvert værelse, da jeg påtænker at opsætte skillevæggen lige i midten, som så kommer til at gå ind i vinduet i midten. Men hvordan skal den del af skillevæggen sættes op mod vinduet? Har I nogle erfaringer til hvordan det kunne løses?

Jeg er har ikke gjort mig de store tanker omkring radiatoren som også kommer til, at blive delt mellem skillevæggen - måske jeg bliver nødt til at afmontere denne. Jeg tænker ligeledes, at få lavet en dør mere, så hvert værelse selvfølgelig har egen indgang. 

Håber på jeres hjælp.
Thomas 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds
Det er en klassiks problemstilling. Jeg har selv haft den her for 30 år siden, og har lige løst den sidste år hos datter og svigersøn.
Her for 30 år siden blev der blot sat en rumdeler ind, Vindue,  dør og radiator var fælles. Det var til børn 5 og 9 år gamle og "den store" på 13 havde allerede eget værelse. Få år senere måtte "de gamle" tage et rum nedenunder i brug til soveværelse, så kunne den ene flytte i "eget værelse"
Nå ja så gik der igen nogle år og den store flyttede hjemmefra, og pladsproblemer begyndte at løse sig.
Projekt sidste indebar løsning som du selv beskriver. Her er der tale om 4 børn på 3 - 9 - 11 og 13 år Så dere r mange år til de flytter permanent hjemmefra.
Vindue blev taget ud og jeg murede en pille op i midten, så der kunne komme et nyt vindue i hver side. Desuden dobbelt tagvinduer i hvert værelse. For ikke at gøre gangen for bred blev døre placeret 45 grader imod hvert værelse. Der blev naturligvis radiator  separat i hvert rum.
"skillerum" består mest af 2 x dobbelt skabe med skydelåger. De vender hver sin vej. Det tager godt nok 30 cm af rumbredde i hvert rum, men det giver så plads til den skorsten som også kommer op i midten. Tilsvarende værelser i den anden ende af huset er indrettet på samme måde men uden skabe i midten.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar. Kunne sagtens være en løsning
Som du selv har erfaret, så er det et spørgsmål om tid før der kommer en værelsesrokering, og skal vi nok til at “rulle” tilbage. Jeg tror derfor det er lidt for omfattende, at fjerne vindue og opmure pille. Kan man lave det som en mere midlertidig løsning? 

Det største problem er egenligt radiatoren. Den er du nødt til at erstatte med 2 små, da det ellers er umuligt at styre varmen i de enkelte værelser.

En midlertidig løsning til vinduet kunne være at klæbe en dækkende folie på midterste glas. Så kan du bygge en væg som støder helt op til glasset. Man kunne også pille glasset ud og erstatte med en plade, men den vil ikke isolere ret godt. En anden mulighed er bygge en stump isoleret væg op foran det midterste fag i vinduet. Og så bygge skillevæggen op vinkelret på  denne.

Fælles for løsningerne er, at det kommer til at se lidt specielt ud udefra. Her er det værd at huske på, at noget man set som en midlertidig løsning i dag, ofte ender med at blive en permanent løsning.
Ved at vælge en fornuftig farve på afdækningen af det midterste glas, kan man dog godt gøre det mindre iøjefaldende udefra.
Mange tak for svaret! Det kunne være en fin løsning, ja :-)
Helt rigtigt med radiatoren - jeg må se på mulighederne. Måske det kan være skubbet til en anden energikilde.
Mvh. 
Det er helt klart Eriks løsning der er den "rigtige" løsning men hvis det ikke er muligt så kunne du også sætte en skrå væg op så det ene værelse fik ét vindue og det anet fik to og så kompensere i den anden ende så de to værelser bliver lige store. Det kræver så at huset er forholdsvist bredt for ellers bliver der problemer med døren i det værelse der har to vinduer.
Annonce
Hvis du vælger løsningen fra Jenshøj, så kunne du evt. i stedet fjerne den midterste vinduesramme, og lukke hullet udefra på en pæn måde med enten træbeklædning, eller en plade af fibercement. Så bygger du en isoleret kasse på indersiden der flugter med indervæggen. Vær dog opmærksom på at vinduesarealet så er blevet 1/3 mindre, og det skal udgøre 10% af gulvarealet.
Og husk at vinduer skal være en type som man kan komme ud af, hvis der skulle opstå brand i overetage, så døre / trappe blokeres.
Der findes en type tagvindue (f.eks. velux ) Som kan åbnes på en måde så man kan komme ud af den. Her er krav til redningsåbning
Krav til mål på en redningsåbning er:
  • Højde plus bredde skal være mindst 1,5 meter, og hverken højde eller bredde må være mindre end 0,5 meter.
  • Er underkanten af vinduet mere end 2 meter over jorden (1. sal), skal højden af vinduet være mindst 0,6 meter.
  • Højde fra gulv til underkant af redningsåbning må max. være 1,2 meter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis