Trappe fra stue lejlighed til kælder

Hej

Håber der er nogen i dette forum som vil kunne hjælpe mig med og svare på følgende spørgsmål. Jeg har en stue lejlighed med dertilhørende kælder som IKKE er godkendt til beboelse. For og komme ned i kælderen skal man ud af hovedøren fra stuen og om bagved bygning og ind af en dør deromme. Jeg har derfor overvejet og lave en trappe fra min stue lejlighed og ned i kælderen for bedre og kunne udnytte den plads der er i kælderen, som lige kun bruges til opbevaring. Mine spørgsmål går så på.

- Hvad skal man være særligt opmærksom på?
- Skal man søge om tilladelse nogen steder?
- Hvad er kravene?
- Er det overhovedet en god ide værdi mæssigt for lejligheden?

Jeg tager i mod alt hvad i måtte have af råd, erfaring og viden omkring det med kyshånd.

Mange tak på forhånd!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må allerførst spørge de ansvarlige for hele bygningen. Dernæst overveje det geniale. Du skal igennem gulv, spær og betonloft og mister 3-4 kvm både i stueplan og kælder. Dertil skal adgangen brandsikres,
Få nu en snak med en gammel tømrer fra dengang det var tømrerarbejde at snøre trapper op.
Han kan se hvor og hvor meget der kan skæres ud i gulv/loft uden at skære bærende bjælker over, og skulle det alligevel være nødvendigt kan han lægge en veksel ind.
Han udregner hvor mange stigninger af ca. 19 cm der er brug for.
(Stigning= afstand overkant trin til overkant trin) Derefter har han så også antal Grund og størrelsen af en grund fremkommer af at lægge to stigninger sammen og trække tallet fra 63, så bliver trappen god at gå på.
(Grund= afstand forkant trin til forkant trin.)
Når han nu kender antal grund og størrelser på dem kan han sige hvor meget trappen fylder ud i rummet.

Carl, det var teknikken. Men det var ikke hvad spørgeren ville vide.
Du skal nok også overveje om du faktisk ejer det kælderrum eller blot har brugsret til det. Selvom der er tale om en ejerlejlighed kan det sagtens juridisk være lavet sådan at kælderrum er fælles eje mellem alle lejligheder hvor du så bare har ret til at bruge et specifikt rum. I det sidste tilfælde skal ejerforeningen nok godkende den trappe.

Uanset hvad skal kommunen nok også godkende når du bryder etageadskillelsen i en etageejendom

Ask
Det er langt fra sikkert, at du rent brandteknisk kan have en åben trappe og dermed direkte forbindelse mellem kælder og stueetage. Du må nok forvente, at der skal etableres en branddør for at forhindre brandspredning i ejendommen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis