el spørgsmål

jeg er igang med at lave bryggers, og har i den forbindelse set at tidligere ejer har skruet ind i betonvæg, igennem elrør og ind i ledningskappen. Jeg har banket et lille hul i betonen for bedre at kunne komme til og kan se at ledningen har 1x1mm hul i isolering, hvor kobber er bar. Kobber har ikke taget skade. Og jeg har haft ingen el problemer i de 15 år jeg har boet i huset.

Vil gerne undgå at klippe ledning, da hullet er så lille i isoleringen, at en evt samling næsten vil stille det hele i ringere situation, når væggen er muret op igen.

Hvordan kan jeg fikse det, uden at klippe ledning over? Kan man få noget krympe flex eller kappe af en eller anden art, som ikke kræver at jeg klipper ledningen, og istedet kan trækkes rundt om?

Tænker at hvis der ikke findes en hylde vare, så vikle 2 lag elektriker tape rundt om og kalde det en dag.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja tidligere ejere får skyld for meget selv efter 15 år.  
Du skriver Elrør. Så er det meget nemt at trække en ny ledning i stedet for den ødelagte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan jo fortælle lidt om hvad det sandsynligvis går til. Er der stikkontakter, vaskemaskine eller hvad i den retning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fra sikringsboks igennem beton væg ned i støbt gulv. Derfra giver den sandsynligvis strøm til kontakterne, men jeg ved ikke hvilke kontakt der er den første, da den kan dreje til forskellige værelser i det støbte gulv.
Det er ret enkelt for en elektriker at gennemskue.
Hvis du venter på at jeg / nogen giver lov til at "lappe med isolere bånd" så tror jeg du venter forgæves.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
det er fair nok :)

Jeg var bare ude efter om der findes bedre måde at fikse nåle størrelse huller i isolering.
Det er der ikke. Det kan ikke repareres uden at skifte ledningen.

fase
Du har jo konkluderet at der ikke har været problemer i 15 år, og at der sikkert ikke vil komme problemer de næste mange år hvis du ikke havde set det. Så hvis hullet i plastrør dækkes så der ikke kommer beton eller andet ind i røret så springer det ikke nogen steder hen. Skulle der opstå problemer så kan det stadig skiftes senere. At vikle isolerebånd eller andet omkring ledning hjælper ikke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg takker for alle svar
Og jeg forventer en "rigs retssag"  fra andre på forum for fusker rådgivning   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis