Sænke loft fra kip

Godaften i stuerne,

Jeg har et snedker værksted hvor der på nuværende tidspunkt er omkring 6,5 - 7 meter op til kip.
Denne loftshøjde ønsker jeg at sænke for at mindste forbruget jeg bruger på at varme det op. Jeg vil sænke det til omkring 4,5 - 5 meter.
Værkstedet er bygget med stålspær hvor der så ligger tagåser der bærer taget. Afstand mellem stålspær er 4 meter og taghældningen er omkring de 20 grader. Afstand mellem tagåser er ca. 1 m.
Ved at sænke loftet ned til de omkring 4,5 - 5m er afstanden ca. 6 m, så en forholdsvis stor afstand. Det vil nok kræve at dette "spær" bliver holdt oppe 3-4 punkter for at sikre nedbøjning. Min plan var at få en smed til at lave en 4 nedhængte forstærkninger på de eksisterende stålspær, hvorpå jeg kunne montere mit nye "spær".

Nu til mine spørgsmål:
- Hvilken dimension af træbjælke ville i vælge som det nye "spær", hvor spændvidden er 6m? Det er kun et loft, hvor der vil blive lagt isolering, forskalling of fibergips/troldtex. Som nævnt ovenfor, er planen at få dette spær holdt oppe i 4 punkter.
Jeg skal jo også have lavet noget på den "langsgående side", der hvor spændet mellem stålspær er 4m. Kan man evt. installere en form for tagåser der er forbundet til mine nye "spær", der kan bære isolering, forskalling og beklædningen? Spændviden er 4 meter, så hvilken dimension af træbjælke vil i anbefale, når de skal bære ovenstående?

På forhånd tak.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok gøre det lidt mere enkelt. Nemlig med træ  hele vejen.
Altså lave 2 "spær" hvert sted 1 m. fra hver stålspær . Så kan du hænge det ned fra træåsene med lægter. På den måde får du kun 2 m spænd på de langs gående.
tværgående "spær fastgøres i ender og 2 steder mere. Så her er spænd også 2 m 
Så ville jeg bruge 45 x 90 hele vejen igennem 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar og dit forslag til opbygningen.
Jeg tror jeg forstår dit forslag, og kan egentlig godt følge idéen. Min bekymring går lidt på åsene, vil de blive overbelastet eller hvad er din mening? Åsene er 75x150 og af ældre dato, de er omkring 40 år gamle, dog fejler de ikke noget overhovedet, da taget jo er tæt.
Jeg er ret sikker på at det ikke vil påvirker åsene. "angrebs" punktet ligger på hver side af stålspær og belastning som kommer bliver fordelt over 4 åse. Hvis taget ikke på noget tidspunkt har været utæt igennem længere tid, så har træet stort set samme styrke som da det blev lagt op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis