Kemisk anker til fastgørelse af ameringsjern og gevindjern

Hej!

Jeg er i gang med en større renovering af et 70'er hus og i den forbindelse skal jeg have forstærket en del af fundamentet. Denne forstærkning laves ved at opstille forskalling langs med eksisterende fundament og "hæfte" de to fundamenter sammen med armeringsjern.
Armeringsjernet hæftes i eksisterende fundament ved at bore ud, rense og indfører kemisk anker før jernet sættes i.

Derudover skal jeg ligeledes have indstøbt nogle gevindjern ved samme fremgangsmåde.

Jeg har fået lavet en ingeniørrapport på hele projektet, hvori det er angivet (partialkoefficienter.., brudgrænse) at "armeringsvedhæftningsstyrke" skal være lig med gamma_C = 1,7, hvilket jeg tænker angiver hvor godt armeringsjernet skal være hæftet til betonen?
Ingeniørrapporten angiver armeringsjern i Ø= 10 mm og M10 gevind, samt betonstyrke C16.

Mit spørgsmål går på hvilket kemisk anker der lever op til dette krav. Jeg har haft kigget på Hilti HIT-HY 170, som i databladet angiver "design bond strength" til 2,0. Forstår jeg det korrekt at dette kemiske anker dermed lever op til kravet i rapporten?
Derudover blev jeg af mit byggemarked foreslået at anvende SPIT MULTI-MAX, da det er billigere. Fra datablad ser jeg umiddelbart at dette kemiske anker også lever op til vedhæftningsstyrken med gamma_Mc = 1,8.

Jeg har vedhæftet et billede som er et sammenklip af hhv. ingeniør rapporten og de to datablade.
Er der nogle kloge hoveder der kan fortælle mig om jeg forstår det rigtigt?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Alle gamma-værdier er i konstruktionsingeniør-regi sikkerhedsfaktorer. Kort fortalt betyder det at i en bæreevnetabel fra  hilti, hvor fx angiver gamma = 2,0, at den værdi du aflæser har en sikkerhed på 2,0. Værdien uden sikkerhed kaldes en karakteristisk værdi, værdien med sikkerhed kaldes en regningsmæssig værdi. Som ingeniør designer du som udgangspunkt altid med regningsmæssige værdier. Gammaværdien fortæller altså absolut intet om kapaciteten på produktet.

Partialkoefficienten fra din "ingeniørrapport" er desuden for vedhæftningen af armering i murværk (liggefugearmering gætter jeg på), og har intet med indlimede stænger at gøre. Hvis indlimning af ankrene er en del af ingeniørens projekt, bør han have forholdt sig til sættedybde, placering samt type af anker der kan bruges, altså skal du ikke ud i denne slags gætterier, som i sidste ende kan være farlige.

Kapaciteten på en indlimet gevindstang/armeringsjern afhænger af rigtig mange ting, fx:
- Retning på påvirkning: På tværs af stang/i længderetning af stang
- Kantafstand ift. kræftens virkeretning
- Er betonen revnet/urevnet
- Er betonen armeret? Og hvor tæt ligger armeringen?
- Sættedybden af stangen i betonen
- Betonens styrke

Det korte af det lange er altså at du ikke skal bevæge dig ud i det her, uden den faglige baggrund for det, men ring til ingeniøren.

Nok desværre ikke det svar du håbede at få, men håber det kan bruges alligevel :-)

Edit: Rettede stavefejl

Ingeniør født med ti tommelfingre
Hej TiTomletngeniør

Tak for svaret, det giver en lidt bedre forståelse.
Jeg antog at disse indstøbninger af armeringsjern kunne tolkes af en fagmand/ eller at der var en "almindelig praksis for alm. to plans villaer" og at jeg blot manglede en "lille" brik i min forståelse.

Jeg vender det med ingeniøren.

Vh
Det kan sagtens være at du med en sættedybde på 120 mm og M12/Ø12 stænger opnår det du skal, men jeg mener helt sikkert at det er ingeniørens job at specificere type/antal/placering, når han er hyret ind til det. Det gør jeg altid på mine projekter, for som du selv har erfaret er det ikke sådan lige til at gå ind og aflæse hvad man skal bruge :-)

Fornuftigt.

Held og lykke med projektet.

Ingeniør født med ti tommelfingre
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis