Brusekabine

Hej,
Beklager paa forhaand, har ikke ae oe og aa paa mit tastatur :)

Jeg vil renovere mit badevaerelse og skal derved opbygge en brusekabine og fjerne den gamle brusekabine som er et samlet system og alt for lille.

De eksisterende vaegge er beton og der skal saa laves en ekstra vaeg. Jeg vil naturligvis gerne goere det saa billigt som muligt uden at det bliver noget makvaerk. Havde overvejet at bruge 50mm wedi (eller lignende) plader til at opbygge den frit-staaende vaeg med, eller med porebeton for at spare. Hvis jeg bruger porebeton hvordan forbereder jeg saa den vaeg inden vaadrumssikring? Fuldtspartling eller andet? Og hvilken spartelmasse?

De eksisterende vaegge af beton skal saa beklaedes med tyndere wedi-plader men jeg tror det bliver noedvendigt at have noget plads mellem pladerne og vaeggen til vandroer og el-foering. Skal der bruges staalskinner til at opbygge skelet af her eller bare trae? Vil det vaere bedre (ihvertfald billigere) at bruge vaadrumsgips plader istedet for wedi? Hvilken tykkelse wedi skal bruges til at beklaede med, er 10mm nok eller 30 for at de kan baere fliser? Og hvis jeg bruger vaadrumsgips er det saa to lag der skal bruges? og hvilken overfladehandling kraeves der bagefter for at vaadrumssikre?
 
Som bund har jeg besluttet at koebe en allerede formet wedi brusebund fordi jeg ikke er sikker paa jeg at jeg kan stoebe det rigtige fald selv. Den skal dog loeftes lidt op da afloebet ikke er under brusekabinen og derved bliver noedt til at vaere vandret. Hvor meget fald skal der vaere paa afloebet, eller hvor hoejt skal brusebunden loeftes for ikke at risikere at roerene stopper alt for let til? Kan jeg laegge en bund af porebetonklodser som jeg saetter wediplade-bunden paa til det formaal eller bedre med endnu en tyk wedi-plade? Hvilken stoerrelse roer skal bruges?

I loftet i brusekabinen skal der ogsaa sattes en plade. wedi eller vaadrumsgips? Der skal vaere noget lys og udsug. Jeg regner ikke med at saette fliser i loftet saa hvilken overflade bruger man normalt hertil? Bare malet vaadrumsgips eller wedi-plade?

Har set nogle videoer paa youtube hvor wedi systemet ikke holdt saerligt laenge fordi den lim der bliver brugt ikke har saa lang garanti, saa vil det vaere bedst at bruge vaadrumsmembran og armering efterfoelgende uanset? Desuden er wedi jo superdyrt saa jeg har taenkt mig at bruge et billigere men lignende produkt (LUX) men hvis man vaadrumssikrer som hvis det var vaadrumsgips man havde lavet det hele i er det vel ogsaa fint?

Er der et smart trick til at man efterfoelgende kan komme ind til afloebet etc hvis der skulle opstaa problemer eller er det bare at rive hele lortet ned? Jeg taenker lidt a la den lem man laver ved badekar.

Jeg har lidt svaert ved at beslutte mig for hvilken type plade, tykkelse, etc jeg skal bruge som er god men samtidigt billigt, og ogsaa med hensyn til hvordan jeg faar lavet en god vaadrumssikring saa hvis der er nogen der har erfaring og ideer vil det modtages med kyshaand :)

Paa forhaand tak,
Lasse
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg hade lidt svært ved at læse din tekst uden æøå så det har jeg lavet om for dig :)

Hej,
Beklager på forhånd, har ikke æ ø og å på mit tastatur :)

Jeg vil renovere mit badeværelse og skal derved opbygge en brusekabine og fjerne den gamle brusekabine som er et samlet system og alt for lille.

De eksisterende vægge er beton og der skal så laves en ekstra væg. Jeg vil naturligvis gerne gøre det så billigt som muligt uden at det bliver noget makværk. Havde overvejet at bruge 50mm wedi (eller lignende) plader til at opbygge den frit-stående væg med, eller med porebeton for at spare. Hvis jeg bruger porebeton hvordan forbereder jeg så den væg inden vådrumssikring? Fuldtspartling eller andet? Og hvilken spartelmasse?

De eksisterende vægge af beton skal så beklædes med tyndere wedi-plader men jeg tror det bliver nødvendigt at have noget plads mellem pladerne og væggen til vandrør og el-føring. Skal der bruges stålskinner til at opbygge skelet af her eller bare træ? Vil det være bedre (ihvertfald billigere) at bruge vådrumsgips plader istedet for wedi? Hvilken tykkelse wedi skal bruges til at beklæde med, er 10mm nok eller 30 for at de kan bære fliser? Og hvis jeg bruger vådrumsgips er det så to lag der skal bruges? og hvilken overfladehandling kræves der bagefter for at vådrumssikre?
 
Som bund har jeg besluttet at købe en allerede formet wedi brusebund fordi jeg ikke er sikker på jeg at jeg kan støbe det rigtige fald selv. Den skal dog løftes lidt op da afløbet ikke er under brusekabinen og derved bliver nødt til at være vandret. Hvor meget fald skal der være på afløbet, eller hvor højt skal brusebunden løftes for ikke at risikere at rørene stopper alt for let til? Kan jeg lægge en bund af porebetonklodser som jeg sætter wediplade-bunden på til det formål eller bedre med endnu en tyk wedi-plade? Hvilken størrelse rør skal bruges?

I loftet i brusekabinen skal der også sattes en plade. wedi eller vådrumsgips? Der skal være noget lys og udsug. Jeg regner ikke med at sætte fliser i loftet så hvilken overflade bruger man normalt hertil? Bare malet vådrumsgips eller wedi-plade?

Har set nogle videoer på youtube hvor wedi systemet ikke holdt særligt længe fordi den lim der bliver brugt ikke har så lang garanti, så vil det være bedst at bruge vådrumsmembran og armering efterfølgende uanset? Desuden er wedi jo superdyrt så jeg har tænkt mig at bruge et billigere men lignende produkt (LUX) men hvis man vådrumssikrer som hvis det var vådrumsgips man havde lavet det hele i er det vel også fint?

Er der et smart trick til at man efterfølgende kan komme ind til afløbet etc hvis der skulle opstå problemer eller er det bare at rive hele lortet ned? Jeg tænker lidt a la den lem man laver ved badekar.

Jeg har lidt svært ved at beslutte mig for hvilken type plade, tykkelse, etc jeg skal bruge som er god men samtidigt billigt, og også med hensyn til hvordan jeg får lavet en god vådrumssikring så hvis der er nogen der har erfaring og ideer vil det modtages med kyshånd :)

På forhånd tak,
Lasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også