Grave eller fræse køkkenhave-jord urørt i 14 år?

Hej alle,

I disse dage er jeg i gang med at konvertere et stykke græsplæne til køkkenhave. Efter at have fået en masse gode råd fra LDS-kollegaer her https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235251/s/konvertering-af-graesplaene-til/pg/3, valgte jeg at skrælle græsset af, ca. 8 cm, således at min nye køkkenhave nu er et stykke med bar jord, som ikke har været rørt i de 14 år, der har været græsplæne. Før det, var der landbrugsjord, så sidst jorden blev rørt for 14 år siden, var det antagelig ved en "almindelig" pløjning med traktor.

De næste, der skal ske, er, at jeg skal tilføje noget jordforbedring https://havehandel.dk/produkt-kategori/jord-og-muld/jordforbedring/ som anbefalet af "Nizlor" i ovennævnte tråd. Jeg agter at sprede jordforbedringen ud over hele arealet og derefter fræse det ned med en almindelig havefræser, som angiveligt kommer 33 cm ned i jorden, dvs. godt og vel et spadestik.

Dette giver anledning til følgende spørgsmål, som jeg håber, nogle velvillige sjæle her på siden vil give nogle gode inputs til:
  1. Kan jeg blot sprede jordforbedringen ud nu og derefter fræse det ned (som profilen "Nizlor" gjorde ref. ovenstående tråd)? Eller:
  2. Er det en god idé allerførst at grave haven på gammeldags manér med en spade for derefter at sprede jordforbedring og så til slut fræse? Jeg har en idé om, at en gammeldags spadegravning "lufter" jorden bedre end en fræset jord, som jeg har en idé om, let "falder sammen". Jeg tænker, at en sådan "luftning" er relevant, når jorden ikke har været rørt i 14 år. Er det mon nonsens?
  3. Uanset hvordan jeg gør noget af ovenstående, hvornår bør jordforbedringen så fræses ned?
På forhånd mange tak for jeres interessante inputs.


Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Hej alle, I disse dage er jeg i gang med at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Øko-bønder har meget at lære endnu - de kunne kikke de biodynamiske bønder over skulderne, de udbringer ikke gylle. Gylle dræber alt, man kan snart ikke finde en levende regnorm i jorden hvor markerne er sølet til i gylle. Komøg og ajle for sig er en meget mere nænsom måde at gøde jorden på - og så lugter det ikke nær så fælt som gæret gylle. Ps. Mange kolonihaver har stadigvæk gammeldags das (eller muldtoilet), der bliver lortespanden stadigvæk gravet ned, muligvis ikke længere i køkkenhaven - men i jorden kommer det. 
Undskyld til trådstarter for at din tråd er ved at blive spammet.
Frank Chr.
Du har stort set ikke nogen som helst viden om landbrug det kan jeg høre. Har jeg det ? ja. noget idet jeg selv har haft landbrug for mange år siden og kender økologiske så vel som traditionelle landbrug.
Flydende ammoniak som var meget moderne for 40 år siden dræbte regnorme, det gør gylle ikke. Lugter det ja under selve udkørsel men det bliver nedfældet i jorden og dermed er lugten hurtigt væk.
Har jeg kørt møj og ajle ud  ? ja mange gange og lugter det ? ja meget.
I vores tid er det du fremkommer med på linje med fake news. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Endnu engang mange tak for yderligere interessant input, hvor særligt nedenstående har fanget min interesse - desværre, hvor hvd er en køkkenhave uden kartofler, gulerødder og andre rodfrugter :-(

Frank Chr. skrev den 13-01-2021 03:17:08

 Ps. Lad være med at sætte kartofler og andre rodfrugter som gulerødder i en tidligere græsplæne de første 2-3 år, knoldene bliver blot ædt op af Smælderlarver.  

 Gælder det også, når man - som jeg - har skrællet de øverste ca. 8 cm græs med rødder af og kørt dem på "lossepladsen"? I denne tråd https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/235251/s/konvertering-af-graesplaene-til blev det anbefalet af nogle at skrælle græsset sådan af netop for at komme af med "utøjet".


Fandt i øvrigt denne ganske interessante artikel om smæderlarver: https://www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/6.html. Der står dog ikke noget specifikt ift, om en afskrælning af græsset skulle afhjælpe problemet.

På forhånd tak for jeres interessante betragtninger.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Erik, gå ud på hvilken som helst mark der bliver gødet med gylle, sæt spaden i jorden og grav, du skal være mere end heldig hvis du finder en regnorm. Men hør hov vil nogen så sige - hvad er det så især mågerne flokkes om, når landmanden pløjer sin mark - ja det er som mange måske tror nemlig ikke regnorme, det er et helt andet dyr der lever i jorden - gæt hvilket..
I øvrigt er jeg opvokset ved landbruget fra barnsben af, har som ung arbejdet i landbruget (kvæggårde, korngårde, skovbrug og frilandsgartneri) i 70´erne (og det var inden det forbistret gylle blev moderne), så sig ikke jeg ikke kender til landbrugs lyksaligheder.   
I dag kan man sige jeg osse arbejder inden for landbrugsbranchen, dog i en niche der hedder jagtvæsen - her dyrker vi bla. osse jorden i ret stor stil, nemlig med årlige etablering af mange ha. vildtager (nogle 1-årige andre 3- eller 5-årige) Hvert år traver jeg mange 100 km hen over div. marker og jeg ser tydeligt i hvilken elendig forfatning jorden egentlig befinder sig i, der er slet ikke det liv i jorden som der var engang - desværre..

@ Hjemmemekkeren, Jeg har en +50 år gammel veldyrket køkkenhave, den er omkranset af græsplæne - hvis jeg sættet kartofler tættere end en meter fra græskanten, går de "gule sataner" i knoldene.   
De første år var smelderlarver også et lille problem, men jeg synes at Frank Chr. overdriver. det er slet ik noget problem andet end det første år. Og vi har osse græs rundt om køkkenhaven og smelderlarverne vil altså hellere være i græsset. Med hensyn til dit jordstykke ville jeg dybde løsne det med en greb og derefter ovenpå lægge det jordforbedring du påtænker at skaffe. Og så bare gå i gang. der er ik nogen grund til at bekymre sig så meget.  Da jeg etablerede vores drivhus gravede jeg osse græsset væk og det råjord som blev gravet væk fra midten blev lagt i bunden af højbedene og derefter fyldt op med 15cm kommunal kompostjord. Det har fungeret super. Og smelderlarver har jeg ik set skyggen af.Det er lidt synd at du har kørt græstørven væk. den kunne sagtens komposteres og anvendes senere til køkkenhaven. Der er masser af grokraft i komposteret græs.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Kovas - kender du mine haveforhold?   

Med hensyn til jordforbedring har jeg 3 åbne kompostbeholder, en til det nye, en der bliver om stukket det andet år, og en der bliver tømt i køkkenhaven (samt spredt under hække og i bede) det 3 år. Derudover har jeg en markstak (møg og halm fra hobbyhusdyr) samt en kvasbunke "tippen" (på en skrænt) hvor jeg fra begge bunker kan grave det fineste muldjord frem.

Ps. Når jeg f.eks. har stukket 2-års kompostbunken om, bliver det så varmt inde i centrum at de fleste ukrudtsfrø går til.  
Jeg havde også kartofler og gulerødder i omlagt græsplæne første år efter omlægningen. Der var både smelderlarver og andet der angreb kartofler og gulerødder, men jeg havde dog stadig et fint udbytte. Så den med at rodfrugter ikke duer 2-3 år efter omlægning er en overdrivelse, men du vil uundgåeligt opleve angreb de første par år. I øvrigt gemmer utøjet sig ikke i overfladen, men længere nede hvor frosten ikke kan nå dem.

Hellere leje end at bo på gaden.
@ Frank Chr. Nej self kender jeg ik din have. Derfor kan jeg jo godt synes at du overdriver skadedyrsproblemet. Du kender jo heller ik andres køkkenhave men udtaler dig som om du ved alt om andres. Men det du skriver om din kompost hvad kommer det sagen ved?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Generelt er græsplænejord ret næringsfattig, derfor jeg bringer jordforbedring og berigelse (kompost) ind i emnet. I sommers lavede jeg et lille køkkenbordsforsøg med solsikker - jeg vendte nogle striber græstørv og sået solsikkefrø i, ingen af solkikkeplanterne blev højere end 1/2 m (pislinger), samme slags solsikkefrø blev sået i køkkenhaven, de nåede en højde på omkring 2 m. Dette blot for at anskue hvor ringe og næringsfattig græsplænejord faktisk er.
Jeg ved selvfølgelig godt der er undtagelser, dem der gøder græsplæner, klipper græs hver anden dag og køre hele baduljen på på genbrugspladsen.
Selv gøder jeg aldrig min (mos)græsplænen, og det er bevist for at få en plæne med mange forskellige urter og vilde blomster i til gavn for smådyr. Faktisk har jeg været så heldig at orkide arten Biblomst nu har invaderet et område af græsplænen, i år bliver de til 10 stk. af slagsen.   ..den er i øvrigt så sjælden den kun gror tre andre steder i landet.
Sakset fra havenyt  "Hvis du graver græstørv af bedet, kan du vælge at bruge dem i højbedet. Med en bedhøjde på 25 cm behøver du ikke at grave græstørven væk under højbedene, græsset vil blive kvalt af lysmangel. Du kan lægge 2–3 lag græstørv ovenpå med græssiden nedad og fylde op med 10 cm jord øverst. Vand det godt, så der kommer god omsætning i det hen over vinterhalvåret. Til foråret vil du kunne så og plante udplantningsplanter i det uden problemer, og du vil få en rigtig god og næringsrig jord i dine højbede."

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis