Forskalling af lofter og vægge i parcelhus fra 67.

Hejsa!
Jeg har købt hus og er gået i gang med renovering. Vi opdagede at der sad celotexplader på væggene, så dem har vi fjernet på indvendig side. Nu består ydervægge af 80mm træskelet med isolering, en tynd celotexplade og så kommer skalmuren.
Min plan er så at smide dampspærre på træskelettet, 45mm regel udenpå, isolering i den konstruktion og så en fermacellplade som afslutning.
Jeg har også revet lofter ned, så jeg er oppe ved spær og isolering (built-up tag). Her vil jeg så smide dampspærre på spær, 20mm forskalling og så 2 lag gips. Eneste bekymring her er om der er plads til PL dåser. Umiddelbart har min elektriker sendt et billede af en PL dåse som måler 55mm, og den bliver vel for stor. Så har jeg set at man kan få dem mindre, men ved ikke om de kan bruges.

Er det den rigtige måde jeg vil gøre det på, eller skal jeg gøre noget anderledes?

På forhånd tak :)

Hejsa! Jeg har købt hus og er gået i gang med... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
80 mm isolering i en ydervæg er ikke unormalt i ældre huse. Jeg har et hus fra start 60'erne som er født med 60 mm hulmur. Dog 100 mm leca bagmur der også isolerer lidt, men næppe meget mere end der svarer til 20 mm isolering.

Påsætter du 95 mm reglar på dit nuværende skelet har du 175 mm isolering. Herudover isoleret forskallingslag på 45 mm. Bruger du kl. 34 så bør du overholde kravene.

Michael A K skrev den 11-01-2021 09:05:37

Men er det et decideret krav? Jeg er med på at det nok er rentabelt og alt det der, men synes stadig at 15cm er meget at undvære på de indvendige vægge.

 Ja, det er et krav. BR18 er krav og du kan læse nærmere i BR18 fra §274.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også