Behøver man at lægge ny fuge mellem gulvbrædder

Hej med Jer!

Jeg har lige overtaget en gammel andelsbolig hvor jeg har fået slebet gulv og efterbehandlet med lud og hvid sæbe. Jeg er siden blevet klar over at gulvene ikke er i den bedste stand :(.

Som i kan se på billederne, er der ret store mellemrum mellem gulvbrædderne og det kan se ud som om at man tidligere har forsøgt sig med at lægge en fuge.Mit spørgsmål er da, hvordan jeg bedst fjerner skidtet og den gamle fuge mellem brædderne (vil helst undgå at fræse) og om det er nødvendigt med en ny fuge eller om jeg kan lade mellemrummet mellem brædderne være som de er?

Mvh Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes det ligner helt almindeligt bræddegulv. Sådan ser vores gulve ud på 1. sal. Det du ser er vist slibestøv og andet skidt fra de sidste ( gammel andelsbolig ) mange mange år. Det kan bare blive sådan, og med støvsugning m.m. så er det et fint normalt gulv. Hvis man fuger så bliver det vel som skibs plankegulv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Er

Tusind tak for hurtigt svar
Spørgsmålet er, om jeg kan fjerne skidtet imellem brædderne (og hvordan), og lade det være som det er, uden at fuge bagefter?

Som det er nu, får jeg stykker med skidt eller gammel fuge op fra gulvet hver gang jeg vasker eller støvsuger

Mvh Morten
sådan noget skidt kan sidde rigtig godt fast, og hvis du først får det helt op så kommer der altså bare noget nyt ned. Så det er typisk bedre at lade det sidde medmindre man decideret vil fuge gulvet. Hos os har vi laddet det sidde og det virker fint.

Hvis du vil fuge skal du ganske rigtigt fræse eller skærer op så fugerne bliver ensartede

Ask
HVIS du overvejer at rense/fræse op og lave en fuge skal du vide at det er et kæmpe arbejde.
Revnerne mellem gulvbrædderne gemmer årtiers skidt herunder sand og småsten. Fræsejern bliver derfor slidt og ubrugelig efter kort tid kørsel og du skal derfor berede dig på at skifte fræsejern hurtigere end en børnhave kan spise is i sommervarmen.
I praksis vil mit råd derfor være at acceptere gulvet og de revner/skidt der er i dag alternativt benytte dette som undergulv og lægge et nyt parket gulv ovenover.
Selvom det er meget populært er det ikke alle gamle gulve der egner sig til at blive slebet ned og fungere som overgulv i dag.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis