Langbord / sildebensbord

Hej lav det selv.
Jeg har gået og tænkt på at lave et stort sildebensbord og søger lidt råd og vejledning herom.
Bordet skulle gerne ende i målene 4000x1000 mm.

 Jeg har set flere anvende mdf plade som underdel, hvorpå sildeben limes på. Jeg kan umiddelbart ikke finde hele mfd plader i så store dimensioner som jeg ønsker her. Er det en god ide at dele konstruktionen op i 2 dele, således at jeg laver 2 plader a 2000mm og samler dem på en sarg? Og er mdf overhovedet det bedste, eller skal jeg ud i noget x finer?

Jeg har tænkt mig og lave en sarg ud af noget firkantrør 40x40x4 eller lign, som jeg borer huller i og skruer op i mdf pladerne. Samtidig tænker jeg at lime mellem sarg og plade. Mon ikke det bliver på plads så? Og hvilken lim er bedst her. Epoxy?
Bordbenene vil blive monteret på sargen således at bordben og sarg er en samlet konstruktion.                          

Jeg har set en anbefale at man kontralimer på undersiden, når man limer på oversiden, for at pladen ikke slår sig. Tænker i at det er aktuelt her, med tanke på at pladen vil blive delt i 2 og den forholdsvis stærke sarg, som gerne skulle holde det hele på plads?

Alle råd og ideer er velkommen.
Mvh Kasper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet sildebensbord i 2400mm. 16mm massiv eg lagt på 21mm krydsfinér. Undersiden af finéren fik olie. Der er lagt to stk sarg i træ under. Jeg valgte krydsfinér, da det er mere skrue fast end mdf, ift fastgørelse af sarg og bordben. 
Hej kres10 og tak for svar :)
Jeg tænker jeg vælger fineren, så jeg har bedst mulighed for at skrue sarg og ben ordenligt fast. Det er vist en forudsætning, hvis så stort et bord skal blive en succes. Valgte du at give undersiden olie pga udseende, eller var det med tanke på samme princip med og lime kontra? 


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mht stellet, så check lige bordstel.dk
jeg har selv fået lave et stel til min massive egeplade. Helt speciel løsning til tillægsplader. Ialt incl specialmål, lakering, udtræksarme og levering: 5000,-.
det er værd at overveje, for du kan få en forstærkning under pladen, som er lavere end selve sargen.
Kasper972 skrev den 11-01-2021 18:00:29

Hej kres10 og tak for svar :)
Jeg tænker jeg vælger fineren, så jeg har bedst mulighed for at skrue sarg og ben ordenligt fast. Det er vist en forudsætning, hvis så stort et bord skal blive en succes. Valgte du at give undersiden olie pga udseende, eller var det med tanke på samme princip med og lime kontra? 

 Det var netop for at undgå, at det hele slog sig. 

kres10 skrev den 10-01-2021 20:22:17

Jeg har lavet sildebensbord i 2400mm. 16mm massiv eg lagt på 21mm krydsfinér. Undersiden af finéren fik olie. Der er lagt to stk sarg i træ under. Jeg valgte krydsfinér, da det er mere skrue fast end mdf, ift fastgørelse af sarg og bordben. 

 Hej Kres 10, jeg er lidt i planlægningsfasen og bladre rundt i de forskellige tråde om sildebensborde. Så jeg er lidt nysgerrig på hvordan du har lagt de to nævnte sarg at træ? Er du blevet tilfreds og holder bordet uden at svaje?

Kunne du evt. sende et billede af undersiden?
Vh. Henrik
De er placeret, så de er skruet sammen med bordbenen og derved er med til at stabilisere. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også