Løs rorstamme.

Hej alle i gæve sejlere.
Nu nærmer sejlsæsonen '04 sig med hastige skridt, skønt.
Imidlertid har jeg desværre opdaget at min rorflade på min 31 fods sejlbåd, er en anelse, og det er kun en anelse (ca. 0,2 mm), løs på selve rorstammen.
Roret er frithængende, dvs uden rorfinne, og det er et glasfiber ror.
Er der nogen der kender til evt reparationsprocedurer, eller lign.
En adresse til et godt fiberværksted i nordsjælland / hovedstadsområdet er ligeledes ønskeligt.
På forhånd tak.

Mvh Jeppe
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl lidt mere om din båd...
Altså hvad er det for en bådtype, alder osv.

Så vil der sikkert være en der kan hjælpe dig her på sitet..

Der findes mange sider om de forskellige både...
fx denne om elvstrøm, http://www.elvstroem.dk hvor der fx er et billede af en ror rep. det ses under gør det selv delen.

MVH Njord
Hej igen.

Jeg ved ikke om det ændrer ved reperationsproceduren, men til info er det en sejlbåd UFO31 fra 1978. Den er er bygget af det daværende Colvic Craft, men de eksisterer ikke mere, så jeg har ikke kunnet få noget info om typen.

Mvh jeppe
Jeg kender ikke speciel din båd men måske er der andre der gør..
Ellers vil jeg anbefale at du forsøger at finde nogle engelske bådsider, her vil du sikkert kunne finde en masse om din båd.

Men når du spørger om det har en betydning hvilken båd der er tale om kan jeg fortælle at der er forskellige opbygninger af det indre af roret og sikkert også af hvornår der evt kommer kritiske ting der kræver en rep..

Og dermed også hvordan man skiller roret og samler det igen..

Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med dit ror helt konkret. Men hvordan oplever du at rorert er ganske lidt løst.. 0,2mm er ikke meget.

Er det når du står udenfor båden og arbejder med roret at du fornemmer det er løst ??

Eller er det ledet mellem rorstamme og rorhoved/rorpind. Din båd har vist rat styring, men er du sikker på at det ikke blot er en ganske lille frigang i styresystemet.

Under mn elvstrøm kan jeg ikke komme ikontakt med ror stammen direkte, og her vil jeg ikke kunne finde så lille en frigang som den du fortæller om...

Prøv at få en anden garvet sejler til at kigge på problemet, for jeg er ikke sikker på at der er tale om et egentligst problem !!!

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Njord.

Tak for dit fyldige svar.
Rorpinden er tøjret fast til cockpit karmen, dernæst står jeg ved siden af roret og tager fat i rorfladen. Når jeg så vrikker i roret, kan man ved at se ind mellem roret og skrogbunden se at det giver sig en lille anelse mellem stamme og flade. Det gav sig til udtryk ved at den smule vandmængde der lå på sammenføjningens kant tiltog og aftog. alt efter om jeg vred i rorfladen eller ej.
Den har ikke ratstyring.
Til info kan jeg oplyse jeg er flytekniker, og derfor har en del erfaring i føling/måling af slør.
Men godt ord igen, det kan da godt være det ikke betyder noget, men hellere være på den sikre side, frem for at lide et rorhavari.

Mvh Jeppe
Hej igen

Jeg tror gerne du er vant til at se og føle slør osv, jeg er selv uddannet værktøjsmager så jeg kender en hel del til det at gå i små sko... Præsision er vigtigt i begge fag.. Men uden at jeg helt har gennemskuet din forklarin !! så er jeg ret overbevist om at det er så lille et slør at det ikke betyder noget, men det er jo desværre ikke muligt at se på selve sagen her gennem komputern.. så måske du skulle få en lokal gut til lige at kaste et bloik på sagen.. Hvor bor du i landet ???

Venligst Njord

MVH Njord
Annonce
Hej Njord.

Jeg har efter ny undersøgelse truffet beslutningen, at jeg sejler denne sæson med roret som det er, og demonterer det først til efteråret når båden igen skal på land.
Grunden til denne beslutning er en revurdering af slørets størrelse, samt det mulige faktum at "det kan have været sådan i flere år".
Du skal have tusind tak for din fine dialog, og skulle du komme på yderligere oplysninger, vil jeg hellere end gerne høre fra dig.
Jeg vedlægger et foto af det stolte skiv!

Mvh Jeppe
Efter at have set billedet af dit stolte skiw, vil jeg gætte på at der på ror stammen er svejst en del vandrette ( eller deromkring ) stivere der overfører kraften til rorbladsskallen.
Det skulle undre mig meget om der er nogen fare... Jeg vil være helt tryg ved at sejle med roret som det ser ud nu.

Venligst Njord tongue

MVH Njord
Hej Njord.
Det er beroligende at høre en andens mening, tak for hjælpen.
Mvh Jeppe
Hej

Det du bemærker betyder intet, det sidder normalt 2 lejer top og bund, normalt når de skal skiftes skal man alliere sig med en spade for der skal graves et hul for at få roret neden ud, de stammer er normalt helvedes lange.
Akslen måles op og nye lejer udføres i komposit matriale, det er de oprindelige ikke i, dette kræver selvfølgelig en drejebænk og når der skal monteres skrabeteknikkens ædle kunst, ( flere ældre maskinarbejder og mestre kan dette ).

Hvis det er rorstamme / fiberror, sidder der stringers i dette ( påsvejste fladjern ), hvis du er vild for at reppe dette, så skal roret og stamme demonteres ( det med spaden ), ophold i et varmt fyrrum overvinteren,
Du spørger om en pålidelig glasfiber mand, Prøv ham ude i nordhavnen, det er helt ude hvor du ikke kan komme længere, eller Ishøj værft.

mvh

MIP

MIP
Hej JBN
Jeg har været ejer af halvdelen af dit stolte skib, i det forgangne. Vi har haft roret skilt i to halvdele i tidernes morgen, jeg kan ikke huske hvilket år, men det er mindst 10 år siden. problemet dengang var også slør og vandindtrængning. Jeg er sikker på at der ikke sker noget ved sløret, for vi fik svejset ny ramme på rorakslen og samlede den med gelcoet, (den gamle ramme var gået i svejsningerne)

Mvh. OLP

Med venlige hilsner
Tonni
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis