Hjælp til gammel vandlås i "skjult afløb" med meget lidt plads

Hej med jer

Jeg har overtaget et hus efter en "selvbygger" der ikke kendte sine egne begrænsninger. Et af hans mesterværker er et skjult afløb 40 cm inde under et skab. Dvs der er meget lidt plads og visuel tilgang til afløbet  (kun en arm af gangen uden mulighed for samtidig at se hvad man laver). Jeg kan derfor ikke uden videre se hvordan det er opbygget.

Det har flere gange tidligere været "stoppet", hvilket jeg har afhjulpet ved at spule vandlåsen ren med en vandslange. Men nu gik den ikke længere. Jeg har derfor kastet mig ud i noget video med spejle osv for at se hvad det drejer sig om.

Jeg har konstateret at der sidder en vandlås af præcis denne type
Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg får vandlåsen op. Umiddelbart tænker jeg skruernes funktion er at holde den på plads. Jeg har derfor forsøgt at løsne dem lidt og trække opad - det kom der ikke noget ud af. Jeg har derefter skuret dem helt ud og forsøgt at lirke vandlåsen op - den rykker sig ikke det mindste :-(

Er der noget specielt til dette system - skal man dreje mens man trækker eller bruge noget bestemt værktøj?

Mvh Henrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke lige bestemt det system. Men det er tydelig på billedet at det skal drejes lidt. Der ses et spor i hver side som passer til " skrue placering "
Det er ikke en ualmindelig ( men alligevel dårlig ) løsning at afløb ender inde under et skab. Du kan afhjælpe det ved at skære et kæmpe hul i bunden af skabet, Og så bagefter lægge en løs bund ind i skabet. Så har du både ok skab og adgang til risten. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmmmm.... Jeg syntes bestemt ikke det ser ud til at der skal skrues udfra billedet. Det er jo blot tilfældigt hvordan han holder det da billedet bliver taget. Afløbet er lavet af plastik så det kan heller ikke tåle at man tager fat i skruerne for at dreje - og så er der ikke noget at tage fat i....
Det hjælper ikke med et hul i skabet da det sidder under en samling af to skabe - det gør jo heller ikke just pladsen og den visuelle tilgang meget bedre...

Jeg tænker ikke der er så meget andet at gøre end at demontere hele bryggers-arrangementet inkl bordplade, vask osv. for at kunne komme til at fixe det....

Min sidste chance er en ordentlig omgang stærk syre til evt at løse såfremt det er kalk der fastholder vandlåsen....

Mvh Henrik
Puha - hold kæft noget lort   

Afmonterede bordplade, vask, armatur og skabe og kunne derefter komme til vandlåsen. Efter at have brækket lidt med et koben og diverse andet udstyr skruede jeg to kraftige skruer ned i vandlåsen og kunne derefter lige præcis trække den op.... Og den var pænt ulækker...

Nu går jagten ind på en ny og bedre vandlås så jeg slipper for at demontere hele bryggerset hver gang...

mvh Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis