Vindskede og sternbræt på gl. kolonihavehus

Kære LDS'ere.
Jeg går og renoverer et gammelt kolonihavehus på må og få, og studser over en del ting som skal udskiftet og som nok heller ikke altid er lavet helt hensigtsmæssigt. Derfor kunne jeg godt bruge nogen råd fra mere erfarne folk, så jeg ikke selv ender samme sted.

Jeg skal have styr på taget.
Vindskeder og sternbrædder på hele huset er råddent, men som I ser på billederne er sternbrædderne lagt direkte ovenpå tagpappet, så vandet samler sig derinde.

Jeg tænker at montere et nyt vindskedebræt for enden af gavlen Evt. med et ekstra bræt under for en bredere vindskede), og så derpå montere en alu-vindskedeprofil, så vandet kan løbe af. Ovenpå vindskeden vil jeg finde en strimmel tagpap til at forsegle aluprofilen med.
Er denne fremgangsmåde i orden?

Langs huset er der hverken vindskede eller aluliste heller.
Kan jeg her nøjes med at sætte en alu-tagfod-liste og påklistre tagpap? Eller skal der også her monteres et bræt og derpå sættes alu-tagfoden?

På forhånd tak!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gavl du viser på øverste billede er lavet på den mest holdbare facon. Det er ikke så kønt men en pænere tilskæring af tagpap kunne pynte lidt.
Den anden gavl er typisk men træet får ikke så mange års holdbarhed.
Når man monterer vindskede så sætter man ganske rigtig en aluprofil over. Men den strimmel tagpap som du vil brænde på skal ligge under profilen. Altså direkte brændes på vindskede brættet og skæres ren langs overkanten af brættet. Så sømmes profilen over så kanten dækkes. Aluprofil er beregnet til at sømme fast i en hak i enden så næste profil dækker sømmet.
Du kan ikke have vindskeder på langs af huset så vil vandet ikke løbe i tagrende. Det ser fint ud på billede 2

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Billede 1 er taget efter at jeg har pillet den rådne vindskede og sternbræt af. Billede 2, viser modsatte gavl, hvor det stadig sidder. Min bekymring er at brædderne var monteret direkte på konstruktion, hvorved vandet ville løbe ind under sternbrættet. Men det bør jeg måske ikke bekymre mig over når tagpappet foldet udover kanten som ses på billede 1.

Min tanke ift. vindskede med aluprofil var som på dette billede:Og denne ville jeg montere først med søm og derefter beklæde med en strimmel selvklæbende tagpap.

Jeg har også overvejet om jeg blot kunne montere et vindskedebræt der går op over tagkantog beklæde den med en alu-sternkapsel. Men min betænkelighed gå herpå, at vandet blot ville løbe ind og samle sig bagvindskeden.

Langs huset ville jeg montere en tagfod, HVIS det er nødvendigt. Eller er det tilstrækkeligt at tagpappet blot er bukket omkring så vandet render fra ned på trapeztaget (ses på næste billede)?
For at tage det sidste først.
Tag fod blik vil ikke være bedre. Den er ikke så lang ned som tagpap er nu og derfor vil der blive lidt træ synlig under. På den anden side af huset ser det også ud som om tagpap ender ok i tagrende.
Den foldede tagpap er en udmærket og tæt løsning.  Og der er desuden en vindskede bræt under som leder vandet fra taget ned i stedet for ud over kanten.. Hvis der er huller efter søm fra vindskede skal de tætnes med silicone eller tagtæt.
Så ekstra vindskede uden på vil kun være fordi du ( og jeg ) synes det er pænere. For at få denne til at holde mere end + 10 år så skal der aluprofil på kanten tagpapstrimmel inden for o.s.v. Men hvis den skiftes en gang imellem så sættes den bare op som den nuværende.
Hvor længe har de nuværende holdt ? 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-01-2021 13:09:31

Tagfod vil ikke være bedre. Den er ikke så lang som tagpap er nu og derfor vil der blive lidt træ synlig under.
Den foldede tagpap er en udmærket og tæt løsning.  Og der er desuden en vindskede bræt under som leder vandet far taget ned i stedet for ud over kanten..
Hvor længe har de nuværende holdt ?

 
Tak for råd Erik - Fint. Jeg dropper tagfoden.

Du skriver at der allerede er et vindskedebræt til til lede vandet? På billede 1 ses netop at der ikke er noget vindskede bræt. Der sad et bræt som var sømmet direkte end i tagpappet på gavlen. Det er det der tilsvarende stadigvæk sidder på billede 2, som jeg vil fjerne. Jeg har en utæthed inde i huset som jeg mistænker kommer netop fra  samlingerne i den trætte vindskede/sternbræt (billede 2). Men når de er fjernet, vil der ikke være noget bræt der leder vandet.

Jeg ved ikke hvor lang tid det har holdt. Jeg har selv overtaget huset for 2 år tilbage, så i over ti år, og så et par år hvor de har været rådne.

Egentlig kan mit spørgsmål koges ned til:
Er den nuværende konstruktion (billede 2) med en vindskedebræt sømmet direkte ind på tagpappet en brugbar konstruktion? Med dertil hørende dækbræt ovenpå?
I så fald vil jeg udskifte det og sømme et nyt bræt fast.

Men for mit uerfarne øje ser billede 1 meget sårbart ud overfor regn og vind når der ikke er andet afskærmning end den smule bukkede tagpap.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis