Renovere gulv + ny skillevæg

Hejsa,
Vi skal til at i gang med at renovere vores hus. Renoveringen består i at byde gulve op, isolere etablere nyt gulv og generelt renovere med nyt el og nye vægge.

Vi gør det et rum ad gangen og er pt. i gang med et af børneværelserne. Jeg har fjernet vægpladerne, som viste sig at være masonitplader. Dem har jeg fjernet, og når man begynder på det opstår der nye udfordringer. Skillevæggene er lavet på en ikke-hensigtsmæssig måde med forskellige træbrædder, der vil volde problemer ved montering af gips, eller fibergipsplader. Her tænker jeg CC-afstand. Så vi er nødt til at fjerne væggen og etablere nye skillevægge.

Her er det jeg er i tvivl om. Gulvet skal også brydes op. Tanken var at fjerne væggene i værelset (der er 2 indervægge som ikke er bærende. Resten er 2 ydervægge) og etablere en midlertidig støvvæg og så bryde gulvet op. Mit spørgsmål er: Bryder jeg gulvet op, isolerer og støber nyt gulv som jeg så etablerer en ny skillevæg på eller bør jeg lave en form for sokkel til de indvendige skillevægge og støbe gulv inden for disse sokler?

Giver det mening?

På forhånd tak.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De fleste huse er lavet så gulvet er støbt i én køre, og så er alle skillevæggene lavet bagefter.
Det er dog ikke så nemt når du vil "rum for rum" metoden, men det er i det lange løb det der giver det mest alsidige hus, at du "bare lige" kan flytte dine skillevægge.

 

Steensen skrev den 10-01-2021 10:56:29

De fleste huse er lavet så gulvet er støbt i én køre, og så er alle skillevæggene lavet bagefter.
Det er dog ikke så nemt når du vil "rum for rum" metoden, men det er i det lange løb det der giver det mest alsidige hus, at du "bare lige" kan flytte dine skillevægge.

 Hej, tak for input.

Jeg forstår godt intentionen. Men jeg er bare i tvivl om hvad vi skal gøre. For hvis vi etablere gulvvarme i børneværelset, tager vi vel en beslutning om at nu er dette et dedikeret værelse eller hvad? Man kan vel ikke bare beslutte at flytte skillevægge uden hensyntagen til allerede etablerede gulvarmeslanger?

Er fortsat i tvivl om jeg skal etablere en sokkel til indvendige vægge eller om jeg skal støbe gulve så de når vi er færdige er flere gulve som er støbt helt op til hinanden?
Du kan jo lave det så du har flere værelser på samme kreds. Det er ikke optimalt, men muligt.
Typisk vil folk gerne fjerne en væg, ikke ret ofte flytte den en meter, pg der sker sjældent noget ved du slår 2 rum sammen til 1, med 2 kredse i det ene rum.

Mht hvordan du skal støbe, vil jeg foreslå æette skillevægge, hvilke ikke kræver dedikerede fundamenter som murede og bærende vægge gør.

 

Steensen skrev den 20-01-2021 21:16:10

Du kan jo lave det så du har flere værelser på samme kreds. Det er ikke optimalt, men muligt.
Typisk vil folk gerne fjerne en væg, ikke ret ofte flytte den en meter, pg der sker sjældent noget ved du slår 2 rum sammen til 1, med 2 kredse i det ene rum.

Mht hvordan du skal støbe, vil jeg foreslå æette skillevægge, hvilke ikke kræver dedikerede fundamenter som murede og bærende vægge gør.

 Hejsa, vi har efter forskellige input besluttet at gøre som følger.

Vi nedtager skillevæggene og graver ud ca. ½ meter ind i det tilstødende lokale. Fører rionet 20 cm videre ind i tilstødende rum, så når vi laver de rum kan støbe helt op til det nye gulv og rionet styrker samlingen. Etablerer ny skillevægge. På denne måde får vi også isoleret så meget af gulvfladerne som muligt.

Planen er, at have dedikerede kredse til værelserne. Måske kører vi entre og lille badeværelse på samme kreds. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis