Den evige radiator-udfordring.

Den typiske radiator udfordring har meldt sig: Radiatoren bliver ikke varm!

Først kunne jeg mærke at der var varmt vand i røret frem til radiatoren men ca 1/2m før det nåede termostaten blev røret koldt.

Jeg luftede ud til der kom en konstant stråle (der var faktisk ingen luft). Så tog jeg både termostat af og pakdåse ud. Og nu kan jeg mærke at der er varmt vand i røret frem til radiatoren.  Selve radiatoren er også blevet lunken (før var den iskold).

Har forsøgt at sætte indreguleringsringen på N men usikker på om den overhovedet har en effekt når alt det andet er pillet væk?

Kan et rør eller selve radiatoren være stoppet? Kan det have noget at gøre med trykket i systemet er for lavt? (Radiatoren er muligvis den sidste i systemet og to etager over kedel, men Har også to andre radiatorer på samme etage der virker.)

Jeg vedhæftet lidt billeder.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når pakdåsen er skruet ud, så prøv at motionere membranen ind gennem hullet, brug en stjerneskruetrækker eller lignende ting der ikke er skarp.
Der kommer nok lidt vand, og måske også lidt luft, det hjælper ofte med denne opperation. (du kan lade være med at montere termostathovedet, så er der lukket helt op, og monter det igen når der er gang i radiatoren)
Kik også på stiften, om den kan bevæge sig frit, og at der ikke sidder belægninger der hindre den i fuld "udslag".

Virker ovenstående ikke. så prøv det her.
 Hæv fremløbstemperaturen,gerne så højt som mulig, så der  kommer ofte, gang i radiatoren, når den så virker, kan du skrue temperaturen ned igen.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak!! - Jeg er lidt usikker på hvad membranen er... vedhæfter billede:

Ja der er der, der skal trykkes/motioneres..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke sikkert, du kan se membranen. Du skal bare stikke en stjerneskruetrækker ind gennem hullet, hvor pakdåsen har siddet. Du kan simpelt hen ikke undgå at ramme membranen, når du stikker stjerneskruetrækkeren ind gennem huller, hvor pakdåsen har været skruet i.

fase
Du nævner selv du er i tvivl om der er tryk nok på anlægget.
Har du så efterfyldt anlægget, op til det ønskede tryk(1,5-2.0 bar)?
Hvad står din cirkulations pumpe indstillet til? Det kan være den skal have en tand højere indstilling, f.eks. efter der har været strømafbrydelse her hen over jul/nytår, hvilket der har været i flere landsdele.

Jeg kunne motionere membranen og det sprøjtede godt ud med vand.
Radiatoren bliver dog stadig ikke rigtig varm - den er varmest nær fremløbet og bliver så koldere i modsatte ende.
Jeg forsøger at skrue op for fremløb (der er en hane jeg kan dreje på).

Et par spørgsmål:

1. Har indreguleringsringen nogen effekt når det hele er pillet af?

2. Hvordan kan man se om ringen er helt åben eller helt lukket? På vores andre radiatorer virker det som om at hvis N står kl 12 så er der helt åben og det kan høres, men på den radiator der driller kan jeg ikke høre nogen forskel - der er altid helt stille. Ringen kan bare drejes i en uendelighed - skal den have en min/max instilling hvor man ikke kan dreje mere?

3. Hvornår kan man se om en pakdåse er kaput?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis