Hjælp til opsætning af antik loftslampe

Hej alle,

Først så vil jeg lige sige undskyld for mit Dansk, da det ikke er mit modersmål, så er der sikkert nogle grammatiske fejl!

Jeg købte for noget tid siden en antik loftslampe som jeg vil installere, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre det. Det ser nemlig ud til der kommer to ledninger fra begge af de to pære, men ledningerne er umarkerede, de har ingen specifikt farve. Jeg prøvede at koble det sammen med en anden kabel som jeg så kan tilslutte til væggen. Den kabel har de to ledninger i farverne blå og brun, som jeg er vandt til. Men siden de andre ikke har noget farve, ved jeg ikke hvordan jeg skal finde ud af hvordan jeg skal sætte dem sammen. Nogle bud? Mange tak!

Ps.: Hvis det jeg har gjort på billedet er meget forkert, bare rolig, jeg har ikke tænkt mig at tilslutte det til væggen før jeg er sikker på hvad jeg gør :)
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Den med undskyldning for dårlig dansk gider jeg ikke høre fra dig mere. Det er PERFEKT  
Det er ikke helt nemt at se men din montering ser meget rigtig ud. Så vidt jeg kan se oppe ved krogen kommer det i 2 ledninger hvor du har sat en leder fra hver i hver sin muffe. Det er ville jeg straks montere henne i lampeudtag og så prøve af. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med ev-elmand.
Dit danske er ganske flot, der er danskere der har det ringere end dit.

mht. lampen, så er det ligemeget om det er leder 1 på begge ledninger og leder 2 på begge ledninger der kobles sammen, da det er 230V, hvorfor du kun skal koncentrerer dig om at du får en fra hver ledning kobler til samme side i forsynings kablet.

De gamle lamper blev lavet på denne måde for at man kunne tænde dem i etapper og dermed kunne spare strøm og begrænse belysningens effekt. Der skal jo minde belysning til når man sidder i sofaen og hygger med en bog og en kop kaffe, end når man sidder ved spisebordet og laver puslespil.
Så hvis du har mulighed for at tænde dit lampe udtag af 2 omgange (M1 og M2 tændes med hver sin afbryder på væggen), så kan du med fordel tilslutte din lampe til hver sin afbryder på væggen.

 

ev elmand skrev den 09-01-2021 19:51:30

Velkommen på lds.
Den med undskyldning for dårlig dansk gider jeg ikke høre fra dig mere. Det er PERFEKT  
Det er ikke helt nemt at se men din montering ser meget rigtig ud. Så vidt jeg kan se oppe ved krogen kommer det i 2 ledninger hvor du har sat en leder fra hver i hver sin muffe. Det er ville jeg straks montere henne i lampeudtag og så prøve af. 

 Tak :)
Jeg prøvede det af, men det virkede desværre ikke. Jeg ved ikke om jeg måske ikke har skruet dem ind godt nok ved samlemuffen? Jeg synes den blå ledning ikke sidder ligeså meget fast som den måske burde. Jeg har nu dog gjort det der bliver vist her (https://www.youtube.com/watch?v=76WpLFTN7qk) og ledningerne sidder nu godt fast. Meeeen, det virker desværre stadig ikke :(

Steensen skrev den 10-01-2021 11:14:14

Enig med ev-elmand.
Dit danske er ganske flot, der er danskere der har det ringere end dit.

mht. lampen, så er det ligemeget om det er leder 1 på begge ledninger og leder 2 på begge ledninger der kobles sammen, da det er 230V, hvorfor du kun skal koncentrerer dig om at du får en fra hver ledning kobler til samme side i forsynings kablet.

De gamle lamper blev lavet på denne måde for at man kunne tænde dem i etapper og dermed kunne spare strøm og begrænse belysningens effekt. Der skal jo minde belysning til når man sidder i sofaen og hygger med en bog og en kop kaffe, end når man sidder ved spisebordet og laver puslespil.
Så hvis du har mulighed for at tænde dit lampe udtag af 2 omgange (M1 og M2 tændes med hver sin afbryder på væggen), så kan du med fordel tilslutte din lampe til hver sin afbryder på væggen.

 Tak for dét :)

Aaaah okay, jamen det giver jo god mening, så. Meget interessant. Det har jeg dog desværre ikke mulighed for, for nu vil jeg bare prøv at få lampen til at virke haha. Det ser ud til at være sværrere end jeg troede.   

Så skal du prøve dig frem.
Test om dine pærer virker ved at afprøve dem i en anden lampe. Er de ok.
1. Så tilslutter du kun 1 ledning fra lampen i hver samlemuffe Virker  1/2 af lampen ? ? så gå til 3.
2. Virker der stadig ikke noget så lader du den ene sidde f.eks. ved den blå og skifter den anden ud med en af de der ikke er monteret. Det gentages med den sidste hvis det stadig ikke virker.
På et tidspunkt kommer der lys i det 1/2 af lampen med kun en ledning fra lampen monteret  i hver sin muffe
3. Så er de 2 der ikke er monteret beregnet til den anden 1/2 del og de monteres så sammen med de første i hver sin muffe.
Der er ikke fare for at der sker noget med hverken lampe eller sikringer uanset hvordan du blander det. Men du skal slukke ved kontakt hver gang du skal pille ved det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 10-01-2021 11:47:03

Så skal du prøve dig frem.
Test om dine pærer virker ved at afprøve dem i en anden lampe. Er de ok.
1. Så tilslutter du kun 1 ledning fra lampen i hver samlemuffe Virker  1/2 af lampen ? ? så gå til 3.
2. Virker der stadig ikke noget så lader du den ene sidde f.eks. ved den blå og skifter den anden ud med en af de der ikke er monteret. Det gentages med den sidste hvis det stadig ikke virker.
På et tidspunkt kommer der lys i det 1/2 af lampen med kun en ledning fra lampen monteret  i hver sin muffe
3. Så er de 2 der ikke er monteret beregnet til den anden 1/2 del og de monteres så sammen med de første i hver sin muffe.
Der er ikke fare for at der sker noget med hverken lampe eller sikringer uanset hvordan du blander det. Men du skal slukke ved kontakt hver gang du skal pille ved det. 

 Jeg prøvede alle muligheder og intet virker. Meget underligt. Ledningerne i lampen ser ud til at være i perfekt stand, jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle virke. Det eneste jeg ikke kunne prøve af var pærene, da de er tyndere end dem til alle andre lamper vi har. Men de er helt nye, købt for en måned siden og ser også ud til at være i perfekt stand, så jeg går ud fra de virker fint. 

Så skal du prøve om der overhovedet kommer strøm fra det udtag du bruger.
Tilslut en anden lampe som du ved virker. Hvis du kun har en bordlampe f.eks. med stikprop, kan du jo afmontere stikprop i denne eller i forlænger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-01-2021 12:57:33

Så skal du prøve om der overhovedet kommer strøm fra det udtag du bruger.
Tilslut en anden lampe som du ved virker. Hvis du kun har en bordlampe f.eks. med stikprop, kan du jo afmontere stikprop i denne eller i forlænger.

 Hmm det kunne jo godt være et problem. Jeg prøver det lidt senere i dag!

Jeg prøvede at tilslutte en IKEA loftlampe som jeg har i en anden værelse som jeg ved virker. Jeg brugte endda den samme ledning og den virkede heller ikke! Det ser ud til jeg gik igennem alt det her forgæves haha Jeg prøver at får én til at komme forbi og kigge på det.

Mange tak for hjælpen til alle der svarede :)
Ja så er problemet sikkert i selve installationen. Og når det er løst kan du begynde forfra. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis