Ventilationsanlæg i både stueetage og kælder?

Hej Forum

Jeg er i gang med at projektere ventilation i et projekt hvor der er et fælleshus på i alt 420kvm. Fælleshusets stueetage har 210kvm, og kælderen har 210kvm. I forhold til at udvælge ventilationsanlæg skal jeg så placere et i både stueetage og kælder eller kun i ét af etagerne. Jeg ved godt hvordan man regner sig frem til luftmængden m3/time alt efter hvor mange kvm man har. Men skal jeg regne det ud som 210kvm og så sætte et anlæg der svarer til dette i både stueetagen og kælderen? eller skal jeg regne det ud som 420kvm og sætte ét ventilationsanlæg i hele huset? Og hvis dette er bedst skal den så placeres i stue eller kælder?

På forhånd tak for svar :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du også skal overveje om driftstiden og samtidigheden er den samme på begge etager ift. til at få en fornuftig drift af anlægget.
Det skal laves i 2 anlæg, da du ellers kommer i karambolage med brand reglerne. Et motoriseret brandspjæld mellem etagerne gør projektet MEGET dyrere.
Yder mere skal du som tidligere nævnt, tænke på der er forskellige "belastning" i anlæggene, så det kan være en fordel at det er 2 anlæg, så man kan regulere de to etager uafhængigt af hinanden.
mht. placeringen, så hav i baghovedet at de to anlægs indtag og udblæsninger ikke kommer til at forurene hinanden.

 

Ift. det med at regulere uafhængigt af hinanden, skal man så købe nogle bestemte anlæg eller vil man evt. godt kunne bruge dem fra Nilan komfort? Jeg har regnet frem til at hvis det er en etage på 210kvm, så skal der bruges 257 m3/time, og så fandt jeg dette anlæg:
https://www.nilan.dk/produkter/ventilation/modstroemsveksler/comfort-200-top

Vil man så godt kunne bruge én af dem på hver etage?
Det er jo helt uafhængige anlæg, så ligesom 2 naboer kan bruge en hver, så kan man også bruge en på hver etage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis