Nyt udtag fra korrespondance

Hej.
Og godt nytår!

Vi har efter nytår besluttet at vi skal have nogle LED-lister op, de skal tænde sammen med spots, der kan tændes som korrespondance.

LED-listerne skal kobles til en almindelig stikkontakt, som så skal kobles til korrespondancen.

Problemet er, at vi NÆSTEN har lukket det hele af omkring det lampeudtag, hvor spots er koblet til, og vi har ikke fået trukket strøm til det.

Spørgsmålet er så, kan elektrikeren lave en stikkontakt uden afbryder under den ene afbryder?

Alternativt, kan vi muligvis få fisket et kabel igennem et spot, der bliver forsynet af downlightkabel - men må man det?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En stikkontakt under afbryderen kræver, at der er både tændledning og nul, hvor afbryderen sidder. Prøv om der ikke kan fiskes fra lampestedet eller spottet. Om det er lovligt er svært at svare på uden at kende installationen.

fase
Det tyder på at du mener ledskinne skal tænde på separat afbryder -  -og ikke stikkontakt. Som er det fabrin svarer korrekt på. 
Når der er korrespondance så er det ikke sandsynligt at der kan laves 2 tændinger med korrespondance. Men en elektriker kan ret nemt lave det så spots tænder 1 sted og led skinnen det andet sted.
Når du skriver at i "næsten har lukket det hele af omkring lampested" så siger det mig at i står til at få et par i numsen, for at sige det på pæn elektriker sprog. Lampeudtage skal ALTID føres med ned hvis man laver nyt loft. DOT - PUNKTUM - BASTA.  
Nu er du forberedt hvis elektriker brummer lidt når han skal til at lave det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-01-2021 20:10:23

Det tyder på at du mener ledskinne skal tænde på separat afbryder -  -og ikke stikkontakt. Som er det fabrin svarer korrekt på. 
Når der er korrespondance så er det ikke sandsynligt at der kan laves 2 tændinger med korrespondance. Men en elektriker kan ret nemt lave det så spots tænder 1 sted og led skinnen det andet sted.
Når du skriver at i "næsten har lukket det hele af omkring lampested" så siger det mig at i står til at få et par i numsen, for at sige det på pæn elektriker sprog. Lampeudtage skal ALTID føres med ned hvis man laver nyt loft. DOT - PUNKTUM - BASTA.  
Nu er du forberedt hvis elektriker brummer lidt når han skal til at lave det. 

 Der er skam ført lampested ned :) vi har også NÆSTEN fået det malet færdigt. Derfor mit spørgsmål, da jeg ville være træt af at skulle have det ned igen.

LED-listerne skal tilsluttes med almindeligt stik (med omformer i stikket), derfor ønsker jeg en stikkontakt(uden afbryder) der tænder sammen med spots.

Når du skriver, det ikke er sandsynligt, at der kan laves to tændinger, hvad menes der så?

Umiddelbart, vil jeg, hvis jeg selv skulle lave det (og det skal jeg for guds skyld ikke!), tage mellemledningen fra dén afbryder, der i forvejen er koblet til lys, og lave en videre derfra til en stikkontakt sammen med jord og nul.
Nu kan jeg se / læse sammenhængen. Men jeg ville nok klippe stikprop af og montere den direkte i lampeudtag. Så undgår du stikkontakt der.
Når der er korrespondance er alle ledninger sikkert brugt i kabler, derfor mangler der sandsynligvis en ekstra ledning til dobbelt tænding. Men hvis det er ledninger i rør kan elektriker godt trække en ledning mere med i røret så det kan tændes separat. Det kan gøres uden at det går ud over maling m.m.
Men få en aftale med elektriker så kan han/hun bedre se mulighederne på stedet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også