Lofthængt lampe får pludselig HPFI relæ til at slå fra

Lampen er en ledning (fra et lampeudtage i loftet) som ender i en simpel fatning, og deromkring en kugleformet skærm.

For 5 år siden er alt el i huset gennemgået/udskiftet af en elektriker, som også satte denne lampe op. Fatningen/ledning var dengang nye.

Lampen har virket upåklageligt indtil nu. Pludselig er lampen begyndt at få HPFI relæet til at slå fra. Hvis man tænder uden der er en pære i, sker der det samme (afbrydelse af HPFI relæet). Det er dog ikke hver gang man tænder, at HPFI-relæet afbryder, men ca. 8 ud af 10 gange.

Min tanke er flg:
1) At skrue fatningen af, sørge for adskillelse af lederne, og så prøve at tænde kortvarigt på kontakten. For at undersøge om det bare er fatningen som er årsagen. Er det en god idé?

2) Hvis fejlen derefter ikke er fundet, så tage dækslet ved lampeudtaget af og hvis ikke der umiddelbart springer noget i øjnene, så afmontere lampeledingen, og derefter prøve at tænde for kontakten. Er  det en god ide?

3) Hvis der stadig er fejl, er næste skridt så mon at kigge på samlingerne ind bag afbryderkontakten? Og må man selv det?

På forhånd tak for svar.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle billeder vi hjælpe..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Billeder af lampestedet så man kan se samlingerne , og hvordan lampeledningen er forbundet , nu er du sikker på at det er HPFI afbryderen der kobler ud og ikke en automatsikring  , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er sikkert automatsikringen. Fejlen er sikkert i fatningen. Det burde kunne afgøres ved at tage den ene ledning fra i lampeudtaget.

fase
Nu prøver jeg lige med lidt billeder.

Jeg må med skam meddele, at jeg ikke engang kan finde ud af at skille fatningen af. Jeg forestiller mig det foregår ved at skrue den nederste del ud af den øverste, men det lader ikke til at være tilfældet - eller også er der en form for børnesikring, jeg ikke ser. Jeg synes i hvert fald det virker usundt/forkert at forsøge at bruge flere kræfter for at dreje den fri.

Til gengæld noterer jeg mig, at fatningens nedre del ikke lader til at sidde fast sammen med den øvre.. De kan drejes lidt frem og tilbage i forhold til hinanden. Ikke bare et par mm. men flere centimeter svarende til måske 1/4 omgang. En tilsvarende fatning et andet sted i huset virker modsat fast uden dette 'slør'.

Kan du/nogen forklare mig, hvordan jeg skiller fatningen ad? Og er det normalt, at de to dele kan køre lidt løst frem og tilbage i forhold til hinanden, eller burde de sidde forholdsvis stramt sammen?

I forhold til HPFI relæ kontra automatsikring, så ved jeg ikke hvad forskellen er på de to ting, så der må jeg være svar skyldig. Kan faktisk ikke huske præcis hvor meget/hvad der slog fra nede på tavlen, men konklusionen efter lidt test var, at årsagen var dette lampeudtag/denne lampe.

Jeg har lidt dårlig erfaring med at komme til at ødelægge dækslerne ved udtagene lidt, i forbindelse med at de tages af, så vil helst forsøge at fejlfinde ved fatningen først...

Annonce
12:48:36

jeg forestiller mig det foregår ved at skrue den nederste del ud af den øverste.
Inde i fatningen er der en lås, som du holder ned med en tynd skruetrækker. De to fatningshalvdele er skruet sammen, ellers kan du ikke montere en ledning i fatningen.


I forhold til HPFI relæ kontra automatsikring, så ved jeg ikke hvad forskellen er på de to ting, så der må jeg være svar skyldig.
Øverst til venstre sidder HPFI relæet, og i nederste fra venstre sidder gruppeafbryderne til lys.

Jeg har lidt dårlig erfaring med at komme til at ødelægge dækslerne ved udtagene lidt, i forbindelse med at de tages af, så vil helst forsøge at fejlfinde ved fatningen først..
Det er ikke ualmindeligt at dækslet går i stykker, når det har nogle år på bagen. Men måske er det lettere at demontere, hvis du sætter en tynd skruetrækker ind i et af de aflange huller, der er i dækslet.

fase
Tak for svar.
Jeg fandt låsen inden i fatningen, og kunne skille fatningen ad. Jeg fandt ikke noget, som lignede en fejl. Skilte dog det hele af og samlede det igen. Derefter tilsyneladende ingen problemer.
Så problemet lader til at være løst. Dog lidt utilfredsstillende ikke at have fundet ud af helt præcis hvad, der var i vejen.
God weekend til alle. vh
Det lyder til du har/har haft en løs forbindelse i din fatning, som du nu har fået fikset.

Opstår problemet igen, vil jeg anbefale dig at skifte fatningen.

Vær OBS på hvor mange watt fatningen må trække. Det er ikke så meget el delen der er problemet, men varmen der kommer ud af pæren der sættes i lampen, og de kuppel lamper har det med at blive ret varme, hvorfor de over tid har det med at beskadige isoleringen på ledningen.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis