Aftræk fra emhætte til murgennemføring

Har gennemlæst en del tråde med emnet uden lige at finde 'svaret' ...

Er ved at renovere køkken og skal selvfølgelig også montere en emhætte. Det er en 90 cm Siemens væghængt 'pizzaboks med søjle/ afdækning (Siemens Studioline LC91BB550)
Selv om der er 2,37 til loft er der kun sølle 46 cm fra overkant af emhætten/ fra afgangsrøret til loftet. På de 46 cm skal jeg 'vende de 150 mm 90og ramme den kommende murgennemføring.

Er med på anbefalingerne:
  • røret være så kort som muligt - hvilket giver sig selv her
  • helst være med glat væg - og altså ikke flexrør
  • mindst samme diameter som emhættens afgang aht. flow
  • udført i metal (brandsikkerhed) - men selve murgennemføringen er jo i plast så gør det den store forskel ?!?
Sideværts bliver emhætten centreret over kogepladen og den kommende murgennemføring bliver placeret mellem overkant og et stykke under loftet. Optimalt ville jeg finde en 150 mm ventilationsbøjning (900) i stål (blik) men hvad er lige chansen for at jeg kan få sådan en bøjning på plads/ til at ramme murhullet? På så kort en afstand vil der jo nærmest ikke være noget flex eller spillerum ?

Hvad ville I gøre? Eller skal jeg bare give den 40 cm flexslange?

  

/bjørn

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sandsynligheden for succes afhænger jo af din omhu   
Vil da tror, at du godt kan måle det så præcist ud, at det kommer til at passe, - medmindre hullet i muren allerede er der, så kan den optisk korrekte placering af emhætten jo godt forskubbe det hele lidt.
Hvis du ender med flexslange, så ville jeg vælge en af "metal", tror modstanden er væsentlig lavere i dem.
Link til eks ved Ikea ​Metalflexslange​​​
Tak for svar og ikke mindst link - det var lige det jeg manglede :)

  • Det nye hul er endnu ikke lavet og vil derfor kunne placeres som jeg ønsker
  • Emhættens 6 skruer vil vel også kunne både udmåles/ placeres og sågar måske også bores   
  • Men at skulle vride et så fhv. kort rør på begge flanger kan jeg godt forestille mig vil være udfordrende
Men går nu med en metalflexslange som du linker til flowtabet må være minimalt med så kort et stykke slange, aluminium er vel også bedre end plastflex ...


/bjørn

Jeg har plastikflex på min, det giver fint flow men den er også lidt kortere. Har hørt at det bedste er metal kombineret med en 5-10 cm plastik flex. Noget med at ren metal støjer meget 

Ask
Man kan nogen gange komme til at tænke / tegne sig til problemer som ikke er så store i den virkelige verden. Det vil let kunne laves som du tegner. Hullet i murene mærkes blot op efter bøjninger som er sat på emhætte. Og så ælaves hullet lidt større end nødvendigt så der er plads til at det kan give sig lidt. 
Men problemet er at standard  metal bøjninger springer fra 125 mm til 160 mm
Så 150 mm alu flexrør er også ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og hvis du endelig har problemer med at få albuen på når både emhætte og væg gennemføring sidder fast, kan du jo vælge at vente med at skrue f.eks. væg gennemføringen fast, så du kan få albuen på plads, og så fæstne gennemføringen bagefter. Alternativt med hjælp fra en mere, kan du sætte vinklen på plads, med "løs emhætte" som sættes fast til sidst.
tredie mulighed er at få skruerne til emhætten til at "bide", men ikke skrue dem helt fast, så få albuen på plads, og så til sidst skrue emhætte skruerne helt på plads, og "låse det hele".

Husk at få en kontra ventil i udblæsningen, ellers kan der stå meget koldt luft ind i huset igennem emhætten, har jeg prøvet i et lejligheds kompleks engang. Det kostedet meget varme!

 

Annonce
Steensen skrev den 10-01-2021 11:44:21
...
Husk at få en kontra ventil i udblæsningen, ellers kan der stå meget koldt luft ind i huset igennem emhætten, har jeg prøvet i et lejligheds kompleks engang. Det kostedet meget varme!

 Gode råd Steensen - Der er indbygget kontraventil på emhættens udgang i toppen - kan man også supplere med at sætte fx et lamelspjæld på ydermuren eller bliver det 'for meget' modstand ... whatever?!? 


/bjørn

Lamel spjæld udvendig er ok i forhold til modtryk. Men køb den type som har en afdækning udover. Ellers kan blive skør i hovedet af klapren i blæsevejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis