Jump starter til båd

Vi har en  båd der til daglig står på en trailer, med en ca. 40 HK indenbords dieselmotor.

Vi bruger båden hele året, men her i vintertide mest til lidt fisketure. ca. 1-2 gange om ugen.

Vi kom til at snakke om, hvad der egentlig var det bedste for batteriet.
Skal vi bare køre/starte som vi plejer.
- eller kan det være en ide at sætte en jumpstarter på batteriet hver gang vi starter båden ?

Det er lidt hårdt at starte motoren i disse temperaturer, så det kunne (måske) hjælpe med en booster.

Båden står uden opladning, når den ikke er i brug.

Er der nogen der har erfaring med dette ?

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil helt klart foretrække en af de nye elektroniske ladere der kan være tilsluttet konstant. Det vil holde batteriet helt opladet.

Søren O
Søren O skrev den 09-01-2021 08:49:42

Vil helt klart foretrække en af de nye elektroniske ladere der kan være tilsluttet konstant. Det vil holde batteriet helt opladet.

 Der hvor den står i oplag, i en gammel lade, er der ingen strøm. 

Ellers havde det da været en oplagt mulighed.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Principielt har motorens eget batteri ingen skade af at blive brugt måske lidt hårdt, som I gør det. Det vigtigste er, at batteriet så genvinder en god ladetilstand, mens motoren er startet. Ellers kan det komme til at knibe med effekten næste gang, I vil starte.
Hvis en "jumpstarter" har samme mærkespænding som motorens batteri (12 V) er det såmænd nok en udmærket hjælp og I vil trække mindre på motorbatteriet.

Finnband
Motorens batteri holder fint til det, lige som på din bil og en lastbil.
Er du i tvivl om batteriet holder, så skal du skifte det til et større start batteri, og vær OBS på det er lavet til formålet. Starteren til en 40hk diesel motor med skrue aksel er ikke nødvendigvis lige så nem som en bil motor.
Alternativt kan du sørge for der er noget varme til motoren, før i starter den, f.eks. en elektrisk kølevands forvarmer på 50-200W der er koblet ind i køle kredsen, men denne skal også have en dedikeret strømforsyning, ellers tømmer den batteriet. Men den kan f.eks. laves på en sådan måde, at når i kobler båd traileren på bilen, så kan i trække varmelegemet fra bilens trailer stik, og så er motoren over frysepunktet, måske endda en 5-20 grader inden i kommer ned til vandet, og så er den det nemmere at starte.

Tredje mulighed er lige som med kølevands forvarmeren, men så med varme i smøreolie sumpen, da det er pga. lav temperatur på olien at denne bliver lidt mere fed, og dermed er motoren svære at dreje rundt de første par omgange.

Husk, diesel motoren bruger friktionen i luft kompressionen til at genererer varmen der skal antænde olien, så hvis du har mulighed for at varme motor blokken før du starter motoren, så er det den bedste "hjælp" du kan give motoren til at starte nemt.

 

Tak for svarene. Vi var på en mindre fisketur i båden i går.
En af deltagerne er elektrotekniker og han sagde at en booster er en god ekstra hjælp til en motor.
Han mente så også at starteren trængte til en omgang pleje/service.
Vi pillede så starteren af da vi kom hjem og den fik han så med på job i dag som lærlingeprojekt, som han kaldte det ;-) 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Her er en del om koldstart af dieselmotorer
https://baatplassen.no/i/topic/364-gl%C3%B8ding-dieselmotor/

Finnband
Hej Finnband.
Starteren er serviceret, Den var lidt træt, men kan nu rejse en elefant fik jeg at vide
Baatplassen.no er en fantastisk side for bådfolk, når man "knækker" det at læse det norske sprog.

Jeg er der daglig - ligesom jeg er på Lav-det-selv 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis