Problemer med gulvvarme 1. sal - nok afkøling?

Godt nytår!
Jeg har etableret gulvvarme på min 1. sal. Jeg er en smule nervøs for, at jeg har underdimensioneret mængden af slanger, da jeg ikke kan få ordentlig varme på gulvets overflade, som maks er 20 grader.

Der burde ikke være mere luft i systemet. Når jeg med infrarødt termometer måler fremløb er den cirka 40 grader og retur med 33 grader. Kan I kloge hoveder fortælle, om det er nok afkøling?

1. Salen er godt isoleret, men jeg tænker, at jeg nok har været nærig med slangerne. Der ligger cirka 100m 20mm fordelt på 35 kvm med fordelingsplader. Man regner vist med 4,5 meter pr. Kvm. Dvs. der burde ideelt set nok ligge 150 meter. Men har de 50 m ekstra virkelige så stor betydning?

​Tak for hjælpen. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Med hele 7o afkøling tyder det på at du kan redde lidt ved at hæve pumpetrykket så du får større gennemstrømning.
Har du mulighed for at opsætte en radiator i loftrummet, og så koble den på returslangen fra gulvvarmen?
Hvordan er din gulvopbygning siden du mister 15o fra varmeslanger til gulvoverflade.

Søren O
Hej Søren.

Ved du hvad optimal afkøling er? I stueetagen er slangerne støbt ind i beton, så det kan nok ikke helt sammenlignes, når de ligger på varmefordelingsplader. 

Pumpen der sidder i kælderen kører på det laveste trin, men sat med et konstant tryk. Jeg har forsøgt på shunten, at skrue flowet op, men det gav faktisk bare ringere afkøling. Tænker det er fordi, at vandet så render for hurtigt igennem, og ikke når at blive afkølet. Men jeg prøver at hæve pumpen til næste trin.

Jeg har heldigvis trukket strenge til radiator. Men vil meget gerne undgå dem, hvis jeg kan.

Jo større flow du har, jo mere jævn overflade temperatur i gulvet vil du få, og dermed vil du have mere varme transport ud af gulvet til rummet.

Forænklet opstillet, så vil du have mindre varme afgivelse i rummet med 1 kubik i timen og 7 graders afkøling, end med 5 kubik i timen og 1.5 graders afkøling.

Så skru op for din pumpe, bare et enkelt trin bør gøre det, og så sørg for din shunt lukker fornuftig vandmængde ind i rummet.

Men det er bedre at have for mange meter slange, end for få, når det kommer til gulvvarme. Jo flere meter, jo mere tid har vandet i rummet til at afgive varme.
Dermed ikke sagt, at man ikke skal passe på ikke at få for lange slanger per kreds. Kan ikke huske hvor mange meter de anbefaler at holde sig under, før man skifter til 2 kredse for samme rum.

 

Du skal indrette dit anlæg så der er mindst forskel på frem og retur. På den måde får du mest varme i gulvet. Så når du skriver at du får mindre afkøling når du skruer op for pumpe, viser det blot at det er den rette vej. 
Jeg mener det er omkring 90 meter man angiver som maks. Så hvis der i dette tilfælde skulle mere slange i gulvet måtte det blive over 2 kredse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Trin 2 med konstant pumpetryk var løsningen. Der er nu varme. Autoudlufterne på 1. Sal må også have virket, da trykket i anlægget efterfølgende er faldet.
Tak for hjælpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis