Vinterisering af havemaskiner

Jeg vil lige dele min erfaring her.

Når græskiltning ophører, så skifter jeg motorolien mens den er lun. Bagefter suger jeg benzintanken tom. Når det er gjort starter jeg plæneklipperen og lader den køre til den stopper af sig selv. Jeg starter igen et par gange, indtil den ikke kan tænde mere. Og så stiller jeg bare plæneklipperen (Texas) væk indtil foråret.
Når foråret kommer, fylder jeg helt frisk benzin på, med mindst mulig sprit i. Og efter at have primet motoren, så kommer den som regel i gang efter 5-6 træk.

Jeg har gjort tilsvarende med en sneslynge, som har stået urørt i 3 år! (Her kører jeg tanken tør om foråret, selvfølgelig).

Det er min tanke, at ved at karburator bliver “kørt tør”, så står det intet benzin som kan udfælde skidt og kemiske forbindelse - som eller ka stoppe diverse dyser.

Træd ikke på mine ledninger :o)
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en hel ideel måde hvis maskinerne skal langtidsopbevares. Jeg synes dog du så også burde afmontere tændrør og sprøjte lidt motorolie ned over stemplet, og dreje motoren et par omgange inden du igen monterer tændrøret. Når du så igen starter op, hælder du lige lidt benzin ned i indsugningen.

Jeg springer over, og nøjes med ikke at tanke op. Når foråret kommer, så lige 1-2 mililiter benzin i en injektionssprøjte og ind i indsugningen. Så starter min 20 år gamle Honda motor normalt i 1. eller 2. forsøg. 

Søren O
Det er sikkert fint nok, men jeg gør heller ikke noget. Et skud dieselstart om foråret så køre den igen. så ser jeg på olien om den trænger til at skiftes.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej, når du tømmer karburator for benzin, kan du riskiere at gummi pakninger tørrer ud og der alligevel kan danne kondens inde i den. hvilken kan korrodere karburator og stoppe dyser mm til.

Jeg vil anbefale du hælder 4 takts akylat benzin på ( det bliver ikke for gammelt på samme måde som alm. benzin, og tiltrækker vist nok ikke så eget fugt)
og så start den op en enkelt gang i løbet af vinteren.

Mvh. Have-park mekaniker :)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg har overvejet det der benzin, jeg bruger mindre end 5 liter om året.
Jeg kan se på YouTube videoer, at i USA bruger man ofte “fuel stabiliser” når man gemmer til vinteren. Findes det her i DK, og har nogen erfaring med det?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Ja det vriker helt fint, bruger det vinteren i gemmen på værkstedet. Jeg tror dog ikke det er godt hvis man skal opbevare sin maskine mere end en vinter i gemmen

Jeg bruger Briggs & Strattons Fuel fit kan fås hos de fleste havepark værkstedet

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Super, tak for opdatering. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Kan helt tilslutte mig synspunktet om at bruge alkylatbenzin, biltema har det til 25 kr. literen, det forurener langt mindre, og det er ikke så farligt /ubehageligt at indånde udstødningsosen som ved almindelig benzin. Og du behøver ikke at tømme tanken om vinteren.
Nu er det en havetraktor jeg har, efter sidste græsslåning bliver den vasket også under skjoldet. (ingen olie i år, skjoldet blev epoxymalet sidste år, og den var intakt, ellers er Prolan fortrinlig, under skjoldet.)
Så skifter jeg olie og filter, og smøre alle nipler og forbindelser, sliber og afbalancere knivene, tjekker/skifter tændrør, og luftfilter.
Jeg gør intet med benzinen alm okt 92), den metode har jeg brugt i 30 år +, lader batteriet nogle gange hen over vinteren, har aldrig haft startproblemer om foråret..

På arbejde bruger vi Aspen benzin, til alle småmaskiner, vi har over 20stk. forskellige, det er yderst sjældent der er start/karburatorproblemer, og vi er ikke ret gode til at vedligeholde dem, jeg tro da Aspen benzinen har en positiv indvirkning.

Angående tilsætning til benzinen
Så køre de en test her med 10 stk nye ens motorer,  de to med almindelig benzin med 5 og 10 % bio,(som jeg lige husker det) de andre 8 med forskellige stabilisatorer.
 De bliver startet 1 gang om måneden, her sidste gang efter er år, med den samme benzin i tankene.
Se bort fra skæg og blå briller, det er seriøst nok.


Vi prøver igen, i morgen --
Vedr. min sneslynge, så har den metal tank til benzinen. En af mine venner (mekaniker) mener den vil ruste. Er det en fordel at give den et pift wd40 hvis jeg bruger “tom-metoden”? Umiddelbart kan jeg ikke se noget rust.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Den kan ruste hvis der er er meget vand i, men det sker ikke særligt ofte. (min texas kmbimaskine fra 87 har metal tank og den er stadig fin) hvis du spøjter lidt olie i tanken, tror jeg ikke det bliver spredt rundt i alle hvørjner og top alligevel.

Skulle den blive angrebet af rust, så kan man få noget tank forsegler og hælde i tanken, for at lukke af for rusten. men så skalan havde tanken af for at få det fordelt rundt ovs.

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også