Afløbsslange til beboelses vogn

Hej.

Jeg skal have monteret en slange på en beboelses vogn, men er i tvivl om hvad det er for en slange jeg skal købe.

Der er kværn på vognen, så alt der kommer ud fra toilet, bad, vask osv har været igennem kværnen. Hvad for noget slange skal jeg løbe?

Jeg skal også have en slange med vand ind i vognen, er det noget specielt man skal bruge der også?

Tillægsspørgsmål.

Vi bor på landet og har septitank, af praktiske årsager kan jeg ikke køre afløbsslangen ned i septitanken.

Kan/må jeg køre den ned i afløb fra en tagrende? Jeg tænker når det bliver kværnet,  så burde det vel ikke være noget problem?

Vandet fra tagrenderne køre ud til nedsivning samme sted som septitanken køre til.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg husker så er afløbsslangen bare en passende tykkelse vandslange sikkert 3/4"  Brugsvandet ind skal i princippet være godkendt til drikkevand. Men da vi for en del år siden renoverede vores badeværelse lejede vi en bad/toiletvogn brugte vi bare en haveslange, men der brugte vi heller ikke vandet til at drikke. Du må endelig ikke med streg under ikke lukke vandet fra afløbspumpen direkte ned i din sivebrønd den vil stoppe til efter kort tid. Faktisk må regnvand heller ikke ledes dertil men skal ha separat faskine.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svar.

Vandet fra septitanken køre videre til en sivebrønd som så køre videre til en faskine.

Regnvandet køre udenom sivebrønden, men køre så vidt jeg kan forstå tegningerne om til faskinen hvor vidst fra sivebrønden kommer hen.

Jeg har en gammel møddings brønd jeg kan køre spildevand ned i hvis det er, men ved ikke om det er lovligt?
Da vi renoverede vores bad og hele afløbssystemet Lod vi vandet fra afløbspumpen løbe ud i en hæk l et stykke væk, men det var jo bare nogle dage. Som jeg forstår dit system så har du en gammeldags septictank hvor kun toilettet afleder til. Det grå spildevand går så til sivebrønden, hvorfra det så løber videre til en faskine. Får du tømt sivebrønden når septictanken tømmes?  Det kommer an på hvordan til og afløb fra sivebrønd er lavet. Hvis det bare er et indløb og udløb vil det ret hurtigt tilstoppe din faskine hvis du leder vandet fra vognen til sivebrønden. Hvor længe skal du bruge den beboelses vogn? Hvis møddingsbrønden er stor nok så kan du jo få den tømt sammen med de andre brønde. Hvis det er til permanent beboelse er det jo alligevel ulovligt.  Vi havde et system som lignede Jeres det blev lavet om til en trekammerbrønd med pumpenedsivning til faskine  Med tilladelse. Det gamle var ganske vist lovligt men uden tilladelse.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vi skal bo i vognen i 4-5 måneder imens vores hus bliver renoveret.

Spildevandsbrønden bliver ikke tømt  sidste år kom der så meget vand at sivebrønden ikke kunne komme af med vand, jeg brugte flere dage på at finde den da den var gravet ned, dækslet lå under en halv meter jord. Jeg fik en ud og tømme den, men det rendte baglæns fra faskine og ned i spildbrønden og fyldte den igen. Det er kun derfor jeg ved hvordan det er sat sammen.

Kan jeg godt få møddingsbrønden tømt hvis det ikke er lovligt at sende det ned i den? Jeg kender ikke lige det tekniske begreb for hcsd den kaldes, men min svigerfar kalder den en ejlkugle
Det kommer lidt an på din kommune. Her i Vesthimmerland er vi pålagt min en tømning/ år for anlæg uden tilladelse. Men jeg kender nogle med så små septictanke at de der indimellem selv ringer efter en slamsuger. En jeg kendte på Vejlekanten boede i skurvogn i mange år. Han havde en nedgravet tank uden afløb som så blev tømt når han ringede efter det. Så hvis det er for så relativt kort tid ville jeg gå med ajlebrønden. Og så vil jeg uden begregning absolut anbefale at I i renoveringen giver ny kloak 1. priotet før samtalekøkkener og al det andet. Du har jo allerede haft fornøjelsen af et afløb som ikke kunne klare vandet. Og hvis I alligevel kommer til at renovere nedsivningsanlægget så er det jo lige meget hvor du leder spildevandet hen lige nu og her.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg kender heller ikke lige reglerne her hvor vi bor. De gamle ejere fik aldrig tømt septitanken, da vi flyttede herud lå dækslet 10 cm under jorden og der var lagt græs ovenpå.

Sidste år var helt ekstremt med vand, alt var oversvømmet her hvor vi bor, så jeg tror ikke det havde gjort nogen forskel hvis vi havde haft en nyere tank, vandet kunne simpelthen ikke rende væk.

Det er ihvetfald ikke planen at vi skal have ny septitank i første omgang.
"så jeg tror ikke det havde gjort nogen forskel hvis vi havde haft en nyere tank, vandet kunne simpelthen ikke rende væk."   Man har lov til at lave nedsivning i en sandmile oven på jorden så der tror jeg du tager fejl, men det er jo  jer der skal bo der.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Led det ned i ajlekule og ring efter slamsuger ved en maskinstation eller lignende når tid er. Alle festivaller, store spejderlejre og lignende får jo også kort deres lort væk på den måde.
Enten flytter man det han på kommunens rensnings anlæg og så er det 100 % lovlig
eller også spreder man det ud på brakmarker og så er det sikkert knap så lovlig
Eller også spreder man det ud på almindelige marker og så er det helt sikkert ikke i orden. Der må man ikke bruge menneske afføring da det kam indeholde sygdoms og medicin rester. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis