Indvendigt dræn under kældergulv

Hej!

Jeg har sat mig for at sætte vores kælder i stand. For det meste af kælderens vedkommende indebærer det bare flisebelægning på det eksisterende betongulv. Men har banket gulvet op i et enkelt rum mhp. at etablere et badeværelse. Har ikke gravet så meget jord af endnu, men det er muligt, der vil skulle understøbes.

Der står vand!
Nu har det stået siden juleferien, og nu kan jeg se, at der står vand op, hvor jeg har gravet længst ned. Det er vel en 15 cm under tidligere gulvoverflade.

Jeg har tidligere oplevet, at der er løbet (meget lidt) vand ind på gulvet i et andet rum ude fra kanten. Det er sket et par gange på tre år, så et sjældet problem.

Jeg overvejer nu at etablere noget dræn indvendigt (har ingen planer om udvendigt omfangsdræn). Om nødvendigt med brønd og pumpe.

Jeg har nu to spørgsmål: 

1) Er det et must, at drænet kommer under isoleringen i badeværelset, eller er der isoleringsmateriale, der kan holde til vandet lejlighedsvis, sådan at jeg kan placere drænledningen nederest eller et stykke nede i isoleringen?
Antaget der alligevel skal understøbes er det godt nok ikke et problem ift. fundamentet at få dræn under isolering. Men det vil helt sikkert kræve en brønd med pumpe. Denne kan jeg vel så kun placere i badeværelset, da ledningen ligger for dybt til at føre gennem rum uden understøbning. Og vil da gerne undgå at have flere brønde i kælderen :-)

2) Kan jeg for resten af kælderens vedkommende slippe afsted med fx at hukke en rende op midt gennem kælderen? Og så lægge drænledning i et niveau, som forhåbentlig kunne være under de indvendige vægge uden at komme under udvendigt fundament (skal selvfølgelig tjekkes)?
Er i tvivl om, hvor langt væk fra ledningen, det har nogen effekt. Der er jo ikke et lag drænende materiale, men det øverste lag under gulvet er dog rimelig sandet. Det bliver en ordentlig omgang, hvis det skal gennem alle rum...

Er helt med på, at der skal en prof. til at lave installationen, men prøver lige at sætte mig ind i mulighederne først.

Håber, at I har et par input.
Pft.
Kenneth
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke om der skal proff. til at lave det. Det er et krav hvis det er offentlig kloak som dræn skal tilsluttes til.
Men det vigtigste er at kende hvor dybt kloakken ligger altså Bundkote på kloak. Og så kende gulv kote på dit påtænkte gulv. 
Jeg har selv lavet kælder i stand for over 20 år siden, med understøbning m.m.  Om vinteren står grundvand ca. 0,5 m OVER gulvet hvis ikke der var drænet, og kloak ligger 0,4 m over gulv niveau. Så der er drænet og lavet pumpebrønd.
Så har vi håndvask og vaskemaskine dernede. Afløb fra håndvask kan lige snige sig i kloak rundt og ud igennem væggen og vaskemaskine kan også netop pumpe op i kloak. For en sikkerheds skyld har jeg 3 drænledninger igennem rummet og stukket lidt uden for sokkel, så de kan afhjælpe lidt derude også. Og det koster stort set ikke noget. Det er pumpebrønd m.m. der er udgiften, og fejl mulighed i al fremtid. 
Du kan ikke have gulv niveau under kloak niveau hvis du påtænker badeværelse med toilet. Jo det kan lade sig gøre med noget (lorte kværn) men det er noget lort for at sige det på dansk. 
Men vandet fra grundvand kan godt gå i pumpebrønd.
Det er ikke noget problem at lade en drænslange gå vinkelret under en sokkel i en smal rende, Det er heller ikke et problem at bore et hul i en sokkel for at føre drænslange igennem.
Der hvor problemet opstår er hvis det bliver nødvendigt at grave ned til underkant sokkel for at isolere, også selv om du lægger isolering imod sokkel bagefter.   Du risikerer at vægten fra huset trykker sokkel ind imod det udgravede og så bliver der meget trangt under ruinen.     
Skal du havepumpebrønd så kan dræn ligge under isolering. og et gruslag (10ka - 20 mm sten )  kan føre vandet hen til dræn. Flamingo isolering af enhver art kan tåle vand uden at tage skade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tusind tak for et udførligt svar!

Kan være, jeg lige skal præcisere: Kloak er under gulvhøjde. Men bare ikke så dyb, at jeg kan lægge dræn under isolering, uden at der skal pumpes.

Min bekymring ift. dybden er mere, at hvis jeg kobler dette dræn sammen med dræn i resten af kælderen, så vil drænet i resten af kælderen ligge lavere end fundamentet - og dermed potentielt vel dræne jorden under fundament med sætning til følge.
Men hvis det er nødvendigt at få drænet under isoleringen, kan jeg selvfølgelig lave brønd enten i eller umiddelbart uden for badeværelse.. og så lade det øvrige gå på et gulvafløb.

Min plan er nemlig ikke at understøbe i resten af kælderen. Men blot hugge en rende i gulvet, hvor drænslangen skal føres. Men er der nogen, der ved, om det rykker noget videre ift. at der så ikke etableres et gruslag?

Bh. Kenneth
Du skriver sandbund. Så vil dræn kunne trække vandet fra nogen afstand. Den rende du laver kan du jo fylde med grus så vadet let finder vej det sidste stykke. Du skal ikke være bange for sætnings skader ved at du dræner. Der er forskel på grundvands højde om sommeren og om vinteren. Så den omskiftning har eksisteret i hele husets alder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar igen!
Jeg er dog kommet frem til, at jeg nok kommer til at understøbe alligevel, så jeg medregner et drænende lag og en pumpebrønd, der fører vandet til et gulvafløb. Så langt så godt..

Jeg er dog kommet i tvivl om, hvorvidt fugten på gulvet i kælderen skyldes grundvand eller nedsivende regnvand. Det er nemlig kun ét sted, jeg har problemet, og der er samtidig en stor fugtig plamage på væggen over det sted, hvor der er vand på gulvet. Så tænker, om vandet på gulvet kan være kommet ind gennem væggen og sive videre ud på gulvet..

Min tvivl skyldes, at vandspejlet i det opgravede rum på intet tidspunkt har været oppe i niveau med tidligere gulv. Samtidig kommer vandet ind, neden for hvor en gammel muret terrasse møder gavlen og dermed danner et indvendigt hjørne. Så tænker, at nedsivende vand kan have særlig svært ved at finde vej her...

Er der nogen, der har et bud på, om vandspejlet kan variere nævneværdigt på så lille et areal (80m2 kælder)?

Vh. Kenneth

Grundvand spejl vil være højest netop i disse vinter måneder. Så jeg ville grave et lille hul noget dybere ned i det rum du er i gang med. Så vil du i løbet af et par dage kunne konstatere hvor grundvands højden er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis